Redactie Metro
Redactie Metro Binnenland 13 jan 2023
Leestijd: 3 minuten

Rover niet blij met NS na gestrande trein bij Moordrecht: ‘Zeer grote steken laten vallen’

Niet alleen reizigers zijn niet blij met de Nationale Spoorwegen nadat zij gisteravond urenlang vast kwamen te zitten in een trein bij Moordrecht. Ook reizigersvereniging Rover is kritisch. De vereniging vindt namelijk dat de NS „zeer grote steken” heeft laten vallen op het gebied van informatievoorziening.

„We horen dat reizigers letterlijk en figuurlijk uren in het duister zijn gehouden”, aldus de reizigersvereniging.

Reizigers in trein zonder stroom en water

De trein met zo’n duizend passagiers was gisteren rond 18.00 uur vertrokken uit Den Haag richting Enschede. In de buurt van Moordrecht ging het mis en strandde de trein. Doordat de stroom was uitgevallen kon de intercom niet gebruikt worden om reizigers op de hoogte te houden. Ook kon de conducteur moeilijk naar een ander treinstel komen om reizigers persoonlijk te informeren, aldus een woordvoerder van de NS.

Op sociale media klaagden inzittenden van de trein onder meer over een gebrek aan verlichting, drinken en eten. „Niemand helpt ons, we zitten in het donker en zelfs de wc werkt niet”, twitterde één reiziger. „Voel mij steeds minder lekker worden. Hoofdpijn en duizeligheid door watergebrek”, schreef een ander. Er zou zelfs een man in de trein hebben gezeten die op weg was naar de bevalling van zijn zwangere vrouw.

https://twitter.com/VangeliseM/status/1613634682306056192?s=20&t=osmF7ZO7gyBQ351Po97TZg

https://twitter.com/TharusThijs/status/1613630777547231247?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

https://twitter.com/gracht23/status/1613652699005820949?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

https://twitter.com/TharusThijs/status/1613661117590421508?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

https://twitter.com/cypriansmits/status/1613637198338789381?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

https://twitter.com/ademnegash/status/1613635362823483394?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

https://twitter.com/Rubz0r/status/1613609416212742172?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

https://twitter.com/paula63/status/1613632748102750208?s=20&t=Ypif_i2EYZ1Q4zkXrtCKzQ

https://twitter.com/ChrisBoeijinga/status/1613666084409987083?s=20&t=1mDJZ-g_8X7iDUl59Gw9ug

„We hebben al vaak kritiek geuit op informatievoorziening door NS bij problemen en hebben nu een zeer recent voorbeeld om dat weer mee aan de kaak te stellen”, aldus Rover.

Evacuatie nam veel tijd in beslag

Volgens de NS ging het om een uitzonderlijke situatie. De trein kwam door een technisch defect stil te staan op een zogeheten ‘fly-over’, een kruising van sporen. Volgens de woordvoerder was het hierdoor lastig om de reizigers te evacueren. „In eerste instantie is geprobeerd de trein weg te slepen, maar door een ander technisch mankement kon dit niet.”

https://twitter.com/NS_online/status/1613592590523170841?s=20&t=I7vhgpcCyOom48ryDWFMPg

Het zoeken naar een andere trein voor de evacuatie nam daarna veel tijd in beslag. Rond 22.00 uur kon NS beginnen met het evacueren van de gestrande treinreizigers, aldus een woordvoerder.

NS biedt treinreizigers excuses aan

De NS biedt reizigers excuses aan voor de situatie. „Hun geduld is wel heel erg op de proef gesteld”, zegt een woordvoerder. De ongeveer duizend reizigers zijn rond 23.45 uur met een andere trein naar Gouda en Utrecht gebracht. Daar heeft NS veertien taxi’s geregeld.

Het spoorbedrijf roept mensen op die extra kosten gemaakt hebben om thuis te komen om zich te melden bij de klantenservice van het bedrijf, zodat de kosten vergoed kunnen worden. De defecte trein is in de nacht weggesleept en vanmorgen had het treinverkeer op het traject geen last meer van de storing.

Kijkers ontroerd door Ben Cramer in DNA Singers: ‘Kippenvel’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.