Redactie Metro
Redactie Metro Binnenland 26 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Nederlanders winkelen erop los tijdens Black Friday: recordaantal onlineverkopen

Ondanks de inflatie hebben Nederlanders goed gebruikgemaakt van Black Friday. Het koopjesfestijn heeft namelijk geleid tot een recordaantal van onlineverkopen. Dat meldt betaaldienstverlener Klarna. Consumenten sloegen niet alleen vrijdag, op Black Friday, hun slag, maar wisten ook gedurende de week al te profiteren van de kortingen.

De piek begon bij de start van Black Week, op maandag. Toen verkochten webshops maar liefst 40 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. Op Black Friday zelf lagen de verkopen nog 28 procent hoger.

Elektronica, gezondheid en beauty populair

De populairste productcategorieën waren dit jaar elektronica, gezondheid, beauty, juwelen en accessoires. Verder zag Klarna in de analyse dat met name mensen uit Noord-Holland, Flevoland en Utrecht uit waren op Black Friday-koopjes, in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Inwoners van Drenthe en Friesland kochten juist minder tijdens Black Friday.

„Het was afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, doordat veel consumenten de afgelopen maanden getroffen zijn door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen”, vertelt directeur van Klarna Nederland Wilko Klaassen tegen persbureau ANP. „Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen, juist zien als een kans om prijsbewust en voordeliger cadeaus voor de feestdagen te kopen of om een grote aankoop met flinke korting te doen.”

Ook creditcarduitgaves zijn gestegen tijdens Black Friday

Ook creditcarduitgever ICS zag een stijging in het aantal transacties, zowel gedurende de week als op Black Friday zelf. Opvallend daarbij is dat consumenten minder kochten bij Nederlandse webshops in vergelijking met vorig jaar. Met name webshops uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bleken populair.

Het totaalbedrag waarvoor mensen met hun creditcard aankopen deden, steeg met 30 procent op jaarbasis. Dat komt onder meer door de hoge inflatie. Consumenten kochten volgens ICS met name speelgoed en hobbyspullen, gevolgd door schoenen en kleding.

Marianne Weber stopt: ‘De fans zal ik missen, maar het artiestenwereldje zelf absoluut niet’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.