Isabella van den Berg
Isabella van den Berg Geld & Carrière 12 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Nibud ziet aantal Nederlanders met betalingsproblemen toenemen: ‘We zitten in een uitgavencrisis’

Steeds meer Nederlanders komen door de hoge prijzen in betalingsproblemen. Het gaat daarbij niet alleen om de laagste inkomens, maar ook om hogere inkomensgroepen, aldus het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Die organisatie maakt zich met name zorgen om jongvolwassenen onder de 35 jaar. Die groep heeft het meeste moeite met rondkomen, dat blijkt uit het Nibud-rapport Rondkomen en Betalingsproblemen 2022.

Volgens Nibud krijgt een derde van de huishoudens betalingsherinneringen en trof iets meer dan één op de vijf huishoudens dit jaar een betalingsregeling. Daarnaast heeft 10 procent een voorschot op het salaris gevraagd om de rekeningen te kunnen betalen. Om de problemen het hoofd te bieden gebruiken mensen ook hun spaargeld en lenen ze geld bij familie en vrienden.

‘We zitten in een uitgavencrisis’

Ruim een derde van de huishoudens stelt in het rapport moeite te hebben om rond te komen. Opvallend is daarbij dat jongvolwassenen dat veel vaker aangeven. Zij hebben vooral last van de sterk gestegen vaste lasten.

Van alle rekeningen worden die voor zorgverzekeringen, energie, water en de huur of hypotheek het vaakst te laat betaald. „De paniek die velen ervaren over alle gestegen prijzen zien wij terug in deze cijfers”, stelt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. „Het is zichtbaar dat veel Nederlanders gebukt gaan onder de hoge vaste lasten en stijgende uitgaven. We zitten echt in een uitgavencrisis en mensen doen hun best om alle rekeningen te betalen.”

Hulp bij betalingsproblemen

Volgens Vliegenthart wordt 2023 dan ook een spannend jaar. „In hoeverre gaan mensen baat hebben van het omvangrijke koopkrachtpakket en het energieplafond? En krijgt iedereen de hulp die ze nodig hebben?”

Het Nibud raadt mensen die in de problemen komen aan om hulp te vragen. Zij zien liever niet dat mensen veel geld van hun familie lenen. Het Nibud beseft dat niet iedereen bij hulpverlening terechtkan en ook niet iedereen daar zal aankloppen. Daarom hebben ze ook een eigen onlinecursus over geldzaken gemaakt. „We zijn ook realistisch. Niet iedereen zit op hulp te wachten. In toenemende mate willen mensen zaken zelf uitzoeken, al dan niet met behulp van Google of YouTube”, zegt Vliegenthart.

Per ongeluk rond duizend avondklokboetes geseponeerd: ‘Menselijke fout’

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.