Judith Tielemans
Judith Tielemans Binnenland 3 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Marketingdeskundige reageert op omstreden WK-reclame Jumbo: ‘CEO wist er niets van’

Bouwvakkers die de polonaise lopen met de Toppers: misschien heb je de beelden van de omstreden WK-reclame van Jumbo gisteren wel voorbij zien komen. Inmiddels is de reclame offline gehaald. Jumbo kreeg namelijk veel kritiek op de beelden, omdat er bij de bouw van de WK-stadions in Qatar talloze arbeiders om het leven zijn gekomen. Gisteren reageerden marketingdeskundige Paul Moers en Ruud Bosgraaf van Amnesty International bij Jinek op de controversiële reclame.

De reclame, waar ook bekende zangers aan meewerken, zoals Gerard Joling, Jeroen van der Boom en Jan Smit, is na de storm van kritiek per direct van de buis en internet gehaald. Maar hoe heeft het zover kunnen komen dat niemand dit reclamespotje heeft tegengehouden? Volgens Moers, die gisteren nog bij de topman van Jumbo aan tafel zat, wist de top van het bedrijf niets af van het marketingplan. „Ton van Veen vervangt tijdelijk Frits van Eerd”, vertelde de marketingdeskundige, die in het verleden ook Jumbo heeft geadviseerd.

„Hij was net zo gechoqueerd. Ze zien dat ze een enorme blunder hebben gemaakt. Dit is in de tijd van vóór Ton van Veen gebeurd. Het was een groot geheim in het bedrijf zelf. Ze hebben dat helemaal nooit gedeeld. Daarom is nu de afspraak gemaakt dat er minstens vijftien mensen mee moeten kijken voordat een reclame online komt.”

‘Is die Jumbo-reclame geen parodie?’

Iemand die niet echt kan lachen om de reclamespot is Ruud Bosgraaf van Amnesty International. „Ik dacht: is dit wel echt? Is het geen parodie? Amnesty bericht al tien jaar lang over wat er allemaal mis is in Qatar met die migranten. Doden op bouwplaatsen, beveiligers die overlijden, mensen die niet uitbetaald worden. En dan zie je in dit spotje mannen op een bouwplaats lopen in een oranje hesje. Onvoorstelbaar dat een bedrijf op deze manier de mist in gaat.”

De Toppers, die een grote bijrol hebben in de omstreden WK-commercial van de Jumbo, verwijzen voor een reactie naar de supermarktketen. Dat liet hun woordvoerder vanmorgen weten. Frank Lammers en rapper Donnie, die ook in de spot te zien zijn, waren niet voor commentaar bereikbaar.

Omstreden reclame komt in collectie Beeld en Geluid

De omstreden WK-reclame van de Jumbo, met hossende bouwvakkers en de Toppers, wordt opgenomen in de collectie van Beeld en Geluid. Dat laat een woordvoerder van het instituut in Hilversum weten.

„In principe archiveren wij alle Ster-reclames, tenzij de adverteerder dat niet wil”, meldt de woordvoerder. Dit zou de adverteerder dan kunnen aangeven bij de Ster, de Stichting Etherreclame die verantwoordelijk is voor de reclameblokken op de publieke zenders. Een woordvoerder van Ster meldt dat Jumbo zich nog niet heeft gemeld.

Oranjefans op kosten van Qatar naar WK in ruil voor pr op social media

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Marketingdeskundige reageert op omstreden WK-reclame Jumbo: ‘CEO wist er niets van’
Sluiten