Leeuwarder Courant
Leeuwarder Courant Binnenland 15 sep 2022
Leestijd: 4 minuten

Influencers zetten Fries vakantiepark te koop: ‘Burnout, het is niet te doen’

Ze laten Friesland achter zich. Influencers Rachel en Willem van Sas en hun compagnon Martijn Manschot, geveld door een burnout, hebben hun vakantiepark in Twijzelerheide in de etalage gezet. „Het is niet te doen.”

Het Friese avontuur van drie influencers op een vakantiepark in Twijzelerheide is van korte duur. Het echtpaar Rachel en Willem van Sas-Siwaletti en hun compagnon Martijn Manschot hebben Het Wylde Pad – bekend geworden op tv en sociale media – te koop gezet. Dat is anderhalf jaar nadat zij aan de rand van het dorp in de Wouden neerstreken, gevolgd door een cameraploeg.

Crowdfunding

De verkoop van hun ‘passieproject’ komt onverhoeds. De internetondernemers lanceerden deze zomer juist een crowdfunding om ‘hun parel helemaal af te maken’. Zij vonden 200 investeerders bereid om geld in het park te steken en haalden zo 300.000 euro op. De inzet was 200.000 euro. Fans die meededen, kregen een T-shirt, naamsvermelding in het park of een private diner met de influencers.

Met de opbrengst wilden de drie onder meer de boshuisjes vergroten, de woonboerderij tot groepsaccommodatie verbouwen en een speelkamer voor de grotere jeugd laten timmeren. Begin september zette recreatiemakelaardij Van de Loosdrecht in Nunspeet het vakantiepark op Funda in Business. Het staat te koop voor 2.250.000 miljoen euro. Ze kochten het begin 2021 voor 1,2 miljoen euro.

Burnout

De stevige burnout van Manschot is de reden om het bedrijf van de hand te doen, vertelt Willem van Sas. Zijn compagnon verdween begin dit jaar al overspannen uit beeld. Er was goede hoop dat hij er na zo’n onstuimig jaar met een paar maanden rust weer bovenop zou komen, maar het liep anders. „Hij is enorm uitgegleden, het is heftig. En gezondheid gaat boven de onderneming.”

Het Wylde Pad is gebouwd op een driemanschap met een werkverdeling. „We hebben alle opties onderzocht, ook verhuizen naar Friesland, maar we komen uiteindelijk toch uit op verkoop. Rachel en ik hebben allebei een eenmanszaak in Noord-Brabant: het is zo gewoon niet te doen. We willen het stokje daarom doorgeven aan mensen die net zo gepassioneerd zijn over Het Wylde Pad als wij.”

Wat de investeerders betreft: zij krijgen hun uitgeleende geld allemaal vervroegd terug, binnen een halfjaar, aldus Van Sas. „We hadden die investering echt nodig, want het bedrijf dendert natuurlijk door. Maar het mooie is: bijna al dat werk is al af. We denken dat de groepsaccommodatie snel in de verhuur kan. En we zijn ook nog niet weg, er staan nog allerlei events op onze planning.”

‘Chille vibe’

Het Wylde Pad begon als hobbyproject (ze zochten zelf een vakantiehuisje) en werd een mediacampagne. Voor het oog van de camera’s verbouwden Van Sas, Siwaletti en Manschot het tamelijk vervallen park met pingoruïne en driehoekige bungalowtjes tot een ‘hippe getaway met een chille vibe’. Met de festivalachtige aankleding trokken zij al vijfduizend ‘wylde ones’ op zoek naar rust.

Zender Net5 maakte een televisieserie over de verbouw van het park: Bouw je droom: Het Wylde Pad . Rachel van Sas is een bekendheid in de online-gemeenschap als opvoedings- en interieurexpert De Huismuts. Van Sas en Manschot hebben een grote achterban opgebouwd met YouTube-video’s. Hun bereik op internet trok de bank destijds over de streep bij de parkfinanciering.

Platform CrowdAboutNow heeft vertrouwen in een goede financiële afwikkeling. Woordvoerder Hilde Nugteren: „Het is een onvoorziene situatie. De ondernemers hebben aangegeven dat wanneer het Wylde Pad verkocht wordt, deze lening in één keer terugbetaald wordt. Hierover is in samenspraak met ons contact gezocht met de investeerders. Ze hebben hen ook gevraagd om het rendement kwijt te schelden in verband met de verkorting van de looptijd. Tot nu toe heeft tachtig procent hier positief op gereageerd.”

Lieve reacties

Willem van Sas hoopt op een spoedige verkoop. Het nieuws kreeg een zachte landing bij hun duizenden volgers, zegt-ie. „We hebben veel steun en veel lieve reacties gekregen van de investeerders. Mensen zijn enorm betrokken – dat past ook bij ons verhaal. En daarom is het nu ook zoveel waard. We kijken met trots terug op dit avontuur en we hebben Friesland toch in ons hart gesloten.”

‘Het was wel een solofeestje’

Plaatselijk Belang in Twijzelerheide is verrast door de geplande verkoop van Het Wylde Pad, zegt voorzitter Gijs Warbrook-de Vries. „Dat wisten we nog niet, dat is snel gegaan.” Dat ‘Twijzelerheide’ met de komst van de influencers genoemd werd op tv en sociale media, was een mooie kans voor het dorp. Al was er beslist méér uit een samenwerking te halen, denkt hij.

„We zijn er eens op bezoek geweest met de vraag: ‘Wat doen jullie? Hoe kunnen we elkaar versterken?’” Dat leverde weinig op. „We zijn nooit betrokken bij de plannen, ze hebben nooit contact met ons opgenomen. Het is er mooi geworden, daar niet van, en ik denk dat hun project Twijzelerheide ook wel werk opgeleverd heeft, maar het was echt hun eigen feestje.”

Plaatselijk Belang hoopt dat de toekomstige eigenaren wat meer openstaan voor een diepere verbintenis met de bevolking en de ondernemers in de regio. Gasten van Het Wylde Pad bleven tijdens hun verblijf vaak op het festivalachtige park hangen. Het zou mooi zijn als de vakantiegangers wat meer uitwaaieren in de Friese Wouden. Daar plukt iedereen de vruchten van. Warbrook-de Vries: „Het zit ‘m in die cohesie, het kan hechter. Dit was vooral een sologebeuren.”

Johan Derksen fileert Dilan Yeşilgöz: ‘Schaam me kapot dat ik VVD stemde’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Influencers zetten Fries vakantiepark te koop: ‘Burnout, het is niet te doen’
Sluiten