Redactie Metro
Redactie Metro Binnenland 10 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Horeca: ‘Schaf ook 1G, quarantaine- en isolatieplicht af’

Weg met de 1G-maatregel, de isolatieplicht én de quarantaineplicht. Dat is de wens van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De organisatie, in het belang van de horeca in ons land, wil dat het kabinet ook de allerlaatste coronamaatregelen nog schrapt. We moeten, vindt KHN, „terug naar het oude normaal”.

De quarantaine- en isolatieplicht zorgen voor veel problemen in de horeca. Zaken krijgen hun roosters niet rond vanwege de oplopende besmettingen. Na een positieve coronatest moet iemand minstens vijf dagen in isolatie, ook als ze geen klachten hebben. „Dit zorgt voor onnodig ziekteverzuim, waarmee de verdiencapaciteit in de horeca ernstig wordt beperkt”, aldus KHN in een toelichting.

1G in de horeca

Van de coronapas zijn we zo goed als af. Het punt is wel dat er een negatieve coronatest is vereist op plekken waar meer dan vijfhonderd mensen samenkomen. Dat is het zogeheten 1G-testbeleid. Ook daar wil de horeca mee stoppen. De laatste tijd is het aantal mensen dat een toegangstest laat afnemen, trouwens afgenomen.

De bovenstaande maatregelen zijn vrijwel de enige regels die over zijn gebleven uit het coronabeleid. De 1,5 meter is weg en mensen hoeven onder meer in cafés geen mondkapje te dragen. Wel is carnaval net achter de rug, en te zien is dat in sommige plekken onder de rivieren brandhaarden zijn ontstaan, bijvoorbeeld in Den Bosch. Landelijk stijgt het aantal positieve tests ook.

Volgende week weegmoment

Op 15 maart staat er weer een zogeheten ‘weegmoment’ op de planning. Het kabinet kijkt dan of de volgende stap in de versoepelingen van de maatregelen kan worden gezet. Naast de eerder genoemde maatregelen geldt er onder meer nog een advies om maximaal de helft van de tijd op kantoor te werken. Daarnaast is het nog verplicht om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer en op plekken als vliegvelden.

Deze zomer op een festival werken? Ze hebben je hard nodig

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.