Redactie Metro
Redactie Metro Binnenland 16 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Consumentenbond: ‘TikTok misleidt kinderen en beschermt niet genoeg’

De consumentenbond heeft samen met 17 andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen TikTok. Het zou zijn gebruikers misleiden en kinderen onvoldoende beschermen tegen advertenties en ongepaste inhoud. Toezichthouders moeten volgens de consumentenbond dus ingrijpen.

Op het videoplatform delen vooral jongeren filmpjes. Maar TikTok zou daarbij oneerlijke voorwaarden hanteren. Zo zijn de consumentenorganisaties niet te spreken over de voorwaarde waardoor het videoplatform zonder vergoeding video’s van gebruikers kan hergebruiken, verspreiden en reproduceren.

Oneerlijke voorwaarden TikTok

„TikTok kan zich niet zomaar de rechten van gemaakte video’s toe-eigenen. Die rechten liggen bij de makers en dat moet zo blijven”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Daarnaast kan TikTok de wisselkoers van TikTok-munten tussentijds aanpassen. Gebruikers kunnen met TikTok-munten cadeautjes kopen voor beroemdheden. Molenaar noemt dat „pure diefstal”. Want door de wisselkoers zomaar aan te passen, kan het videoplatform gemakkelijk veel winst maken.

Kinderen niet genoeg beschermd

Een andere reden voor de ingediende klacht is dat kinderen en tieners niet goed genoeg beschermd zijn tegen verborgen advertenties en schadelijke inhoud van video’s. „TikTok houdt er veel te weinig rekening mee dat de doelgroep voornamelijk uit kinderen bestaat”, zegt Molenaar.

Populaire influencers gebruiken hun jonge volgers vaak om content te maken waarin ze bepaalde commerciële producten aanprijzen, zonder dat ze doorhebben dat ze eigenlijk reclame maken. „Het platform gebruikt kinderen schaamteloos als billboards en het verzuimt video’s af te schermen die ongeschikt zijn voor deze jonge doelgroep.”

Privacy niet goed

Volgens de consumentenbond is ook de privacy bij TikTok niet in orde. Het platform zou bijvoorbeeld onduidelijk zijn over welke gegevens het precies verzamelt en op welke manier deze worden verwerkt. „En de voorwaarden zijn al helemaal niet op zo’n manier geschreven dat een kind ze kan begrijpen. Terwijl dat voor deze jonge en daardoor kwetsbare doelgroep nou juist zo belangrijk is”, aldus Molenaar.

https://twitter.com/infinnityeq/status/1359383519257128963

Kortom: er moet dus worden ingegrepen. De consumentenorganisaties vragen toezichthouders om ernaar te kijken. „TikTok is een populair platform, waarop met name kinderen hun creativiteit kwijt kunnen. Maar dat moeten ze wel op een onbezorgde manier kunnen doen, zonder dat hun rechten worden geschonden. Daar moeten de toezichthouders voor zorgen.”

1 op de 7 financiële TikTok video’s bevat misleidende en gevaarlijke informatie

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.