Ilja Post
Ilja Post Binnenland 21 nov 2018
Leestijd: 2 minuten

Telefoonhoesje als canvas voor kunstenaars

Als kunstenaar is het soms lastig om voldoende exposure te genereren. Daarom ging Frank van Velzen van Tucknee op zoek naar nieuwe manieren om artiesten een platform te geven. Hij print hun werk op hét item dat we altijd, overal op zak hebben: ons mobieltje. Of preciezer, het hoesje daar omheen.

Skatescene

Frank, 28 nu, skate al sinds zijn 14e. Ook surft en snowboardt hij graag en veel. Het is een wereldje waarin hij zich volkomen thuis voelt. ,,Al jaren liep ik met het idee rond een product te maken dat mooi aansluit bij deze scene, die onder andere bekend staat om zijn kleurrijke artwork. Maar dan liefst wel iets waar de winkels nog niet mee vol hangen. En dus ging ik op onderzoek uit.”

Filosofie

Dat hij uiteindelijk op telefoonhoesjes uitkwam, klinkt misschien niet zo wereldschokkend. Menig marktkraam hangt er vol mee. Maar Frank verkoopt niet zomaar hoesjes; eerder een kunstbeleving. Aan Tucknee, vernoemd naar een truc uit de skatewereld, zit in ieder geval een hele filosofie vast.

Draagbaar canvas

De telefoonhoesjes dienen als platform voor jonge, opkomende kunstenaars, illustrators en graphic designers. Vier hebben zich inmiddels bij het bedrijf aangesloten, waaronder de Rotterdamse Xaviera Altena. Frank vroeg hen een aantal designs aan te leveren die hij vervolgens hoogwaardig liet bedrukken op de hoesjes. ,,De smart phone als draagbaar canvas dus”, verklaart hij.

Meer naamsbekendheid

,,Voordeel voor de kunstenaars is dat hun werk zo onder breed publiek bekend raakt”, aldus Frank. ,,Daarnaast zit in elke verpakking een korte biografie van de maker plus twee stickers: één met het Tucknee- logo erop (een potlood dat verwijst naar de deelnemende illustrators) en een plakvariant van de print op de hoes. Verder stroomt een deel van de opbrengt van elk verkocht telefoonhoesje terug naar de portemonnee van de kunstenaar in kwestie. Op deze manier krijgen de artiesten ook financieel support.”

Cadeau-item

Of Frank daadwerkelijk een hebbedingetje heeft gecreëerd dat gretig aftrek vindt, valt nog te bezien. De hoesjes liggen pas sinds afgelopen weekend onder ander in twee lokale winkels, Sevenply naast de MediaMarkt en Skatestore Rotterdam aan de Westblaak.

Frank: ,,Vooralsnog zijn de reacties van zowel winkeliers als consumenten in ieder geval razend enthousiast. Hopen dus dat de hoesjes straks goed scoren als cadeau-item voor de feestdagen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.