Donna van der Kolk
Donna van der Kolk Binnenland 21 jun 2017

‘Geheim achter 21 Pinchos? Het familiegevoel!

Voor het tweede jaar op rij is tapasrestaurant 21 Pinchos in de Markthal verkozen tot de beste van Nederland. Metro sprak daarom met manager Cas Leenders over het succes van de tapasbar, het geheim daarachter en de toekomstplannen en -dromen.

Allereerst gefeliciteerd! Feestje gevierd?
Haha, ik was op de dag dat het bekend werd jarig, dus het was zeker feest. Ik heb er wel een extra drankje op gedronken.

Wat betekent dit voor jullie?
Het is een mooie waardering en een bevestiging dat we goed bezig zijn. Daarnaast is het een beetje een lichtpuntje in donkere tijden voor de Markthal. Weer eens een keer leuk nieuws in plaats van al die negativiteit.

Hebben jullie veel last van alle negatieve aandacht voor de Markthal?
Niet per se. We proberen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de Markthal, ook al zijn we er gevestigd. Dat doen we bijvoorbeeld door zonneschermen te plaatsen, zodat het iets koeler blijft en om de tapas die in de vitrine staan te beschermen, maar ook gewoon door hier een fijne sfeer te creëren waardoor mensen bij ons terug willen komen. We willen ons er in ieder geval zo min mogelijk door laten beïnvloeden.

Die fijne sfeer wordt kennelijk gewaardeerd. Hoe zou je die omschrijven?
Een huiskamersfeer. Naast goed eten staan gezelligheid en gastvrijheid daarbij centraal. Zo draaiden we toen Feyenoord kampioen werd volle bak Feyenoord-muziek, haha! Kijk, we zijn een restaurant, maar wel eentje met een Rotterdamse mentaliteit: niet teveel poespas. Gewoon goed eten voor een goede prijs. En geen halfgevulde glazen om te besparen.

Is die Rotterdamse huiskamersfeer hét geheim achter het succes van 21 Pinchos, denk je?
Deels, maar dat het werkt heeft vooral te maken met de band die we als team onderling hebben. We doen het echt samen, iedereen doet en denkt mee. We zijn een soort familie. Dat gevoel stralen we uit en volgens mij is dat heel belangrijk. Daarnaast hebben onze gasten ook een belangrijke rol in het bepalen van het succes. Zij moeten het lekker vinden.

Wat maakt jullie zo anders dan andere tapasrestaurants?
Dat we blijven vernieuwen en zo gasten blijven verrassen. Ik heb het idee dat de eetcultuur in Rotterdam verandert. Van een lang, chic diner naar fingerfood en een biertje. Ik zie dat steeds meer restaurantjes pinchos, die kleine broodjes met Spaanse delicatessen, verkopen. Daarin durf ik wel te zeggen dat wij, toen we hier zo’n drie jaar geleden mee begonnen, een trendsetter zijn geweest. Ik zie het als een compliment dat andere zaken dit kennelijk als voorbeeld zien en als motivatie om in te blijven spelen op wat mensen willen. Zo hebben we sinds kort een take-awaydeel waar je niet alleen terecht kunt voor een broodje, maar ook voor een onsje van de ham óp het broodje dat je vorige keer zo lekker vond. Daarnaast doen we er alles aan om de kwaliteit hoog te houden. Onze chef Miguel uit Bilbao gaat eens in de zoveel tijd terug naar het Spaans Baskenland om inspiratie op te doen voor de menukaart. We zitten hier in Nederland, maar soms heb je hier, in de Markthal, het gevoel in Spanje te zijn dankzij de sfeer, de mensen die even langskomen voor smalltalk en het eten. Ik denk dat dat goed samenvat wat ons onderscheidt.

Tot slot: wat zijn de toekomstplannen?
Blijven verbeteren. Het concept past perfect in die ‘fingerfood-eetcultuur’ en we zijn er tevreden mee, maar dat betekent niet dat we er niets meer aan hoeven doen. We willen dus vooral blijven groeien.

Maar niet in de zin van een tweede vestiging, dus?
Een locatie met terras zou fantastisch zijn, maar uitbreiding staat voorlopig niet op de planning. Ach, dromen mag, toch?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
‘Geheim achter 21 Pinchos? Het familiegevoel!
Sluiten