Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Binnenland 29 mei 2017 / 07:05 uur

Luxe dineren goed voor portemonnee én milieu

Hij is Amsterdammer, maar met een enorme voorliefde voor Finland. Dat is niet zo gek, want Dennis Hoogenkamp woonde een groot deel van zijn leven in Helsinki. Niet geheel toevallig dus dat hij twee grote succesnummers uit ‘Suomi’ naar Amsterdam heeft gehaald.

Zo zitten ineens heel wat studenten in Amsterdamse cafés aan de dropwodka, ook wel bekend als Salmari. Hoogenkamp introduceerde het zwarte goedje bij de kroegbazen „en nu zijn de dozen niet aan te slepen”, zegt hij.

Voedselverspilling

Maar zijn echte passie heeft Hoogenkamp gestopt in het verbeteren van het milieu door goedkope restaurantmaaltijden aan te bieden. Dat klinkt op zich vreemd, maar het is wel de realiteit. In Nederland belandt een derde van het voedsel regelrecht in de afvalbak. Ondanks de doelstelling van de overheid om 20 procent minder te verspillen tussen 2009 en 2015, wordt er geen vooruitgang geboekt. Sterker; nog geen procent van deze doelstelling is waargemaakt, meldde De Monitor van KRO-NCRV onlangs.

Luxe dineren

Met Lunchie Market, dat eind deze maand in Amsterdam wordt gelanceerd, gaat Hoogenkamp de strijd aan tegen deze voedselverspilling. Het is een in Finland al razend populaire app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de gerechten van restaurants in hun omgeving. Eten dat dreigt over te blijven, wordt namelijk aangeboden tegen lagere tarieven.

Het werkt als volgt: vind maaltijden en producten om je heen op de plattegrond, betaal direct in de app en ga daarna naar het restaurant of de winkel om van je lunch en diner te genieten.

Uitdaging

„Voedselverspilling tegengaan is een grote uitdaging in de horeca en wij willen restaurants en speciaalzaken helpen om verspilling juist om te zetten in extra inkomsten”, zegt Hoogenkamp, Head of Lunchie Market Benelux. „Op hetzelfde moment helpen we consumenten om restaurants en winkels in de buurt te leren kennen tegen een gereduceerde prijs.”

Jordi Moonen, bedrijfsleider backWERK Amsterdam Zuidas is een van de deelnemers in de app: „Al onze producten worden vers bereid in eigen keuken en wij springen in op de lunch-piek. Afhankelijk van de drukte tijdens de lunch resulteert dit voor ons op het einde van de dag in meer of mindere mate in overschot, wat vanuit onze versgedachte de volgende dag niet meer verkoopbaar is. Het concept sprak ons daarom direct aan.”

Duurzame snacks

Ook Philip Paternotte, eigenaar van Grizzl, doet mee. „Wij houden vaak voedsel over na bijvoorbeeld een food-truck event. We kunnen er nu voor zorgen dat we die duurzame snacks kunnen aanbieden in onze winkels. Dat noemen ze ‘waste management’. Wij noemen het gezond verstand.”

Mikko Nisula, Chief Marketing Manager van Lunchie Market, vindt het logisch dat de app in Amsterdam wordt geïntroduceerd. „Deze stad heeft fantastische restaurants en winkels die de uitdaging van voedselverspilling onder ogen zien en er ook iets aan willen doen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Luxe dineren goed voor portemonnee én milieu
Sluiten