Suzanne van Leeuwen
Suzanne van Leeuwen Binnenland 31 mrt 2017 / 10:01 uur

Nooit meer met de trein naar het Hoekse strand

Na ruim 125 jaar rijdt vrijdag- op zaterdagnacht om 0.32 uur de laatste trein tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Daarna wordt het spoor in een paar maanden tijd omgebouwd tot metrolijn. Vijf vragen over dit bijzondere stukje spoor.

Wat heeft de Hoekse Lijn betekend voor de regio?
Momenteel wordt de trein naar Hoek van Holland voornamelijk gebruikt door forenzen en scholieren en in de zomer door strandgangers. Vroeger was de Hoekse Lijn voor het internationale vervoer een heel belangrijke spoorlijn. Reizigers gingen bijvoorbeeld met de trein naar Hoek van Holland om daar de boot naar Engeland te pakken en andersom kwamen er mensen vanuit Engeland die via ’de Hoek’ Europa introkken. Je kon zelfs met één overstap (via Moskou) naar Peking. „In 1993 reed de laatste internationale trein”, weet Frits de Koning, inwoner van Hoek van Holland, te vertellen. „Als er nu nog een trein zou rijden die met één overstap naar Peking zou gaan, zou het denk ik vol zitten met backpackers en andere avonturiers.”

Wat zijn bijzondere gebeurtenissen op de lijn?
Er is heel wat voorgekomen op de Hoekse Lijn. Een van die gebeurtenissen is de ‘vergeten’ treinramp van 4 mei 1976. Bij Schiedam botste toen een nieuwe sprinter op een internationale D-trein naar Duitsland. 24 mensen kwamen daarbij om het leven. „Maar veel reizigers die verhalen over de Hoekse Lijn met ons hebben gedeeld, herinneren zich de trein vooral als ideale verbinding voor een dagje strand. Sommigen gingen elke zomer, anderen konden dankzij de trein voor het eerst de zee zien”, vertelt Martijn Verhaegh, PR-manager van NS.

Wat gaat er precies veranderen?
Op het traject gaat een metro rijden in plaats van een trein. Daarom moet het treinspoor worden omgebouwd tot metrospoor. Zes maanden later, in september 2017, is het de bedoeling dat metrolijn B vanuit Nesselande naar Hoek van Holland Haven rijdt. In de tussentijd zet de RET bussen in. Vanaf najaar 2018 rijdt de metro door tot aan het strand.

Hoeveel reizigers gaan gebruikmaken van de Hoekse Metrolijn?
Momenteel worden er per dag 18.000 ritten gemaakt op de Hoekse Lijn. De RET zegt dat dat aantal de komende drie jaar flink gaat stijgen. Het openbaarvervoerbedrijf denkt dat in 2020 het aantal ritten met 40 procent toeneemt.

In 2018 komt er een metrostation op het strand. Vergt dat meer of ander onderhoud aan de metrostellen?
Volgens woordvoerster Frouke Albers van de RET wordt daar zeker rekening mee gehouden. „Zo wordt bijvoorbeeld de ‘wasstraat’ voor metro’s aangepast, zodat deze toegerust is op het extra zand. Ook wordt bij het ontwerp van de lijn en het station rekening gehouden met het zand. Er worden verschillende maatregelen getroffen om te zorgen dat het zand zo min mogelijk in het station en op het spoor waait.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Nooit meer met de trein naar het Hoekse strand
Sluiten