Donna van der Kolk
Donna van der Kolk Binnenland 3 feb 2017 / 17:55 uur

Chanel wil tot oplossing komen met Chanelle Nailbar

Modehuis Chanel wil gezamenlijk met Chanelle Nailbar tot een oplossing komen voor het geschil over de naam. Het merk zegt bereid te zijn ‘geen aanspraak te maken op enige betaling’, mits eigenaresse Le Nguyen wel de handelsnaam verandert om verwarring te voorkomen.

Chanel begrijpt dat het nooit Le’s bedoeling is geweest om inbreuk te maken op het merkrecht en zegt daarom bereid te zijn tot overleg over een nieuwe naam.

Makkelijk

„Ik weet niet of ik hiermee akkoord wil gaan”, zegt Le. „Hun oplossing is namelijk dat ik niet hoef te betalen als ik de naam, die mij juist zoveel waard is, alsnog wijzig. Dat is wel heel makkelijk gedacht.” De naam is voor haar zo bijzonder, omdat het een samenvoeging is van die van haarzelf en haar dochtertje.

Brief

Maandag ontving Le een brief waarin ze gesommeerd wordt deze naam te wijzigen, omdat de handelsnaam Chanelle Nailbar teveel overeen komt de merknaam Chanel. Zo zou ze ‘ongerechtvaardigd proberen te profiteren van de aantrekkingskracht van het merk’. Daarnaast zou er verwarring kunnen ontstaan omdat het publiek kan denken dat de diensten van de nailbar met toestemming van Chanel worden aangeboden. Hierdoor zou het merk schade lijden aan haar reputatie, schreef advocaat Ranee van der Straaten namens het modehuis.

Chanel eiste niet alleen dat Le de naam van haar nailbar zou veranderen, maar dreigde ook met een boete van 1000 euro per dag dat ze de handelsnaam nog wel zou gebruiken. Daarnaast moest ze 750 euro betalen ter compensatie voor de door Chanel gemaakte kosten voor rechtsbijstand.

Steun

Op social media kan Le rekenen op veel steun en naamsuggesties. „Ik heb ontzettend veel reacties gehad”, vertelt ze. Zo oppert Peter Teunissen op Facebook de naam ‘Chanaile’ en vraagt Richard zich af of Nachelle wellicht een optie is, omdat zo toch alle letters van de namen gebruikt worden. Conny van Helden, van het advocatenkantoor dat tegenover de nailbar gevestigd is, zegt gezien te hebben hoe hard Le gewerkt heeft aan haar zaak en schrijft dat ze gerust eens binnen mag komen lopen voor advies.

„Ik moet gewoon nog even nadenken over wat ik exact wil gaan doen”, besluit Le.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Chanel wil tot oplossing komen met Chanelle Nailbar
Sluiten