De Pink Painter, Hans & Frietje en Zit je haircut?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Ff6ebdc372bc034f2bc04dd7b819f1df1-1480961192.png)
Een boek om van te smullen voor alle liefhebbers van woordgrapjes en spitsvondige pareltjes op ramen, gevels en bestelbusjes.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2F9a9838aa8b2505165ae0a3d7c94a674a-1480960516.png)
Beenhakker voor al uw rolstoelen
Mollenbestrijding De Laatste Hoop, Quichekeurig de cateraar of Beenhakker, voor al uw rollators en rolstoelen. Elke dag ontdekt hij wel een nieuwe naam. Hans Prummel is de man achter De Naamafdeling, het bureau dat merknamen ontwikkelt voor bedrijven en producten. Maar hij heeft ook een uit de hand gelopen hobby, „eentje die soms levensgevaarlijk is!” Prummel trotseert weer, wind en trams om kiekjes te maken van gevels, ramen, bestelbusjes waarop een opvallende naam prijkt. „Soms beland ik weer midden op de rails om die ene foto te maken.”
Vondsten
Claxonnerende voertuigen, zweetdruppels en klamme handen als gevolg, maar het is het allemaal waard: na jaren van zelf verzamelen en maandelijks de wedstrijd op Facebook waarbij mensen hun leukste naamvondst sturen (de winnaar krijgt een koffiebeker van Hans), heeft hij samen met andere merkenman en intussen goede vriend Richard Otto het boek Namespotting uitgebracht: een verzamelwerk van ruim 500 foto’s van opvallende, leuke en bijzondere merknamen.
Kapper Hoofdweg…
Een van de eerste foto’s die hij ooit maakte, was van kapper Hoofdweg. „Dat klinkt toch niet heel veelbelovend als kapper…” lacht hij. De zaak is inmiddels net als het hoofd, weg. Soms leest hij ook weleens namen waarvan zijn wenkbrauwen stante pede fronsen. Burger Bitch bijvoorbeeld, „een slap aftreksel van Burger Trut in Rotterdam.” Ze staan overigens in het hoofdstuk ‘eten’ in de subcategorie ‘hamburgerrestaurantjes’, naast Burger Service, Burger Oorlog en Geflipt. Maar ook snackbars hebben een eigen kopje, „daarin vind je Hans & Frietje.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fb6678c4187f8982ec6e7bb25d70f4457-1480960504.png)
Ons Amsterdam
Een naam met humor erin raadt hij alle winkels en ondernemers aan. „Wat dat betreft kan ik in Amsterdam mijn hart ophalen, elke dag ontdek ik weer nieuwe namen.” Zijn telefoon zit dan ook vol met foto’s en de laatste ‘merknaamfoto’ die hij nam, en hij scrolt even omlaag, was een niet heel sterke, verklapt hij. Deco Enzo, een lingeriewinkel, „dat Enzo wordt heel vaak gebruikt, veel leuker als mensen origineel durven te zijn.”
Perfecte hobby
Al moet je soms wel even een naam tien keer hardop zeggen voordat je hem doorhebt. Anita Haircut bijvoorbeeld en hij knipoogt, „heb je ‘m al?” I need a haircut dus, maar je kunt het ook héél anders uitspreken, „briljant toch?” De maandelijkse wedstrijd op Facebook gaat gewoon door en zijn gouden tip voor naamspotters-in-spe: Vooral heel veel omhoog en om je heen kijken. De perfecte hobby, besluit hij en kijkt even omhoog, „je verveelt je nooit meer!”
Middelmatig… #namespotting pic.twitter.com/DdRKeuiHBN
— De Naamafdeling (@DeNaamafdeling) November 17, 2016
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fcc9a1881390909f58becc7e048a41216-1480961016.jpeg)