Iris Hermans
Iris Hermans | LinkedIn Binnenland 26 okt 2016 / 08:35 uur

GVB: Pontiquette

Inge Keur, aangenaam. Ruim twintig jaar geleden neergestreken in Amsterdam en nooit meer weggegaan. Ik hou van deze stad. GVB is mijn plek, de reiziger mijn drijfveer. Daarom ben ik als manager als een vis in het water bij Verkoop en Service. Ik neem je de komende tijd graag mee in de vragen, klachten en complimenten die wij binnenkrijgen.

In een steeds drukker wordend Amsterdam, komt het erop aan hoe we met elkaar omgaan. Bewoners, bezoekers en passanten. We proberen het met zijn allen een beetje gezellig te houden. Gezellig op z’n Amsterdams, dat wel, want ons blijft ons natuurlijk.

Bij de buurvouw moest ik vroeger mijn schoenen uitdoen als ik op bezoek kwam. Dat waren haar huisregels. Bij GVB hebben we die ook, huisregels. Je schoenen mag je bij ons aanhouden – graag zelfs. Maar toch zijn zijn er dingen die bij ons aan boord niet mogen. Uit veiligheidsoverwegingen of vanwege de hygiëne. Je ziet de posters met onze huisregels in onze voertuigen. Wat daar overigens niet op staat is hoe het nou wel ‘heurt’. Vroeger hadden we vriendelijke stickertjes op de ramen van de trams waarop stond ‘wilt u zitten? Ik kan staan’. Toch jammer dat die er niet meer zijn.

Op de pont kan het tijdens de spits soms pittig druk zijn, merken we bij Klantenservice. Reizigers klagen ook over rokers op plekken waar het niet ‘heurt’ en over brommers die brommen aan dek en tegen anderen botsen. Stickers met onze huisregels hangen al aan boord. Reizigers vragen soms om meer handhaving, maar dat kan niet altijd en overal. Misschien werkt een positieve benadering van ‘hoe het heurt’ wel veel beter om het aan boord gezellig te houden. „We hebben pontiquette nodig”, zei Rob, een goede oude bekende van ons laatst op Twitter. Pontiquette gaat meer over fijngevoeligheid dan over regels. Het gaat over rekening houden met elkaar. Dat je bijvoorbeeld mensen de tijd en ruimte geeft om uit te stappen.

In een pontiquette wil je dat soort basale dingen niet uitleggen denk ik, de groene en rode vlakken op de kades helpen daar al in mee. Nee, in de pontiquette willen we een positief geluid laten horen. Iets waar mensen vrolijk van worden en juist daardoor rekening met elkaar willen houden. Hoe verwoord je dat nou goed en hoe vertellen we dat? Met een sticker, een filmpje of een vlog? Ik zou het geweldig vinden als de Metro lezers hierover mee willen denken, want wij vinden het best een hersenkraker.

Een tip die u vast voor ons heeft, is dat we onze vloot moeten uitbreiden. Daar kan ik gelukkig direct het antwoord op geven. Dat gebeurt namelijk al heel binnenkort. Er komt een extra grote pont bij, de nieuwe IJveer 60. Een aanwinst voor de Amsterdamse wateren waar veel reizigers naar uitkijken. Ook op deze nieuwe pont geldt dat er voor verstokte rokers plek is op het achterdek zodat de rest van de frisse lucht kan blijven genieten. Daar gaan we natuurlijk stickers voor ophangen. Maar bij Klantenservice gaan we ook graag het gesprek met u aan om te kijken hoe we onze regels positief vorm kunnen geven. Input voor onze nieuwe pontiquette? We horen het graag!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
GVB: Pontiquette
Sluiten