Donna van der Kolk
Donna van der Kolk Binnenland 28 okt 2016 / 06:15 uur

Eerste Rotterdamse spijkerbroek is regelrechte hit

Ontzettend trots zijn ze, de 27-jarige Niek Logger en zijn compagnon Marco Ouwerkerk. Vandaag presenteren zij, na een lang ontwerp- en productieproces, de eerste echte Rotterdamse spijkerbroek: de Denoism D.16.

Logger, die het initiatief nam voor de eerste in Rotterdam geproduceerde jeans voor mannen, maakte de spijkerbroeken helemaal zelf. „Het was hard werken. Ik ben er zeker vier of vijf maanden mee bezig geweest. Daarom is de oplage beperkt tot vijftig stuks, meer kon ik er simpelweg niet maken”, vertelt hij. „Al zou het natuurlijk heel tof zijn als alle Rotterdamse mannen erin zouden kunnen lopen.”

Groene vlag

Het enige niet Rotterdamse aan de Denoism D.16 is de stof. „Die komt uit Japan. Maar de broek is helemaal geproduceerd in de Maasstad, in ons eigen atelier”, aldus Logger. „De broek heeft donkergroene stikels, een verwijzing naar de vlag van de stad. Je kunt de vlag van Rotterdam er bovendien in laten stikken”, vervolgt hij. Tevens kunnen mensen de jeans ‘costumizen’ door zelf te bepalen welke knoop, rits en lederen label ze erop willen.

Ambacht

Het idee voor de Rotterdamse spijkerbroek is een logisch vervolg op het openen van de herenjeanswinkel Denoism aan de Raampoortstraat, eind 2015. „Marco en ik begonnen Denoism omdat we vonden dat er te weinig, of eigenlijk helemaal geen, goede jeanswinkels in Rotterdam zaten. Daarom besloten we er zelf een te openen. Omdat ik een achtergrond heb in het maken van spijkerbroeken, voegden we een atelier aan de winkel toe waar mensen hun eigen broek kunnen laten maken.”

Zo’n broek kost echter nogal wat (ongeveer 400 euro) en dus wilde de jonge jeansmaker een meer toegankelijke variant op de markt brengen , speciaal voor Rotterdammers.

Zo ontstond het idee voor de D.16., die staat voor authenticiteit, kwaliteit en design. „We wilden het ambacht terug naar de stad halen. De productie wordt tegenwoordig zo vaak verplaatst naar het buitenland, terwijl hier ook genoeg mensen zijn die aardig wat kunnen.”

Hit

Het bleek een goede zet: van de 50 exemplaren zijn er nog voor de launch, die vrijdag plaatsvindt voor pers en zaterdag voor publiek, al zeker 30 verkocht via een zogeheten pre order. „Het gaat ontzettend hard. Ergens had ik het wel verwacht, want Rotterdammers houden van producten uit eigen stad, maar aan de andere kant doe ik dit voor het eerst en had ik geen idee hoe het zou lopen. Nu durf ik wel te zeggen dat ik ze zaterdag allemaal kwijt ben”, lacht Logger.

De Rotterdamse spijkerbroek blijft echter limited edition. „Omdat ik ze helemaal zelf maak, kan ik er niet zoveel produceren. Maar ik zou het heel leuk vinden als we dit jaarlijks konden doen, zodat niet alle, maar wel zoveel mogelijk Rotterdammers een échte Rotterdamse spijkerbroek kunnen dragen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Eerste Rotterdamse spijkerbroek is regelrechte hit
Sluiten