Iris Hermans
Iris Hermans Binnenland 5 sep 2016

Superjacht tot gaycruise, ‘t gaat lekker in de haven

Het gaat goed met de haven van Amsterdam. Volgend jaar belooft zelfs een recordjaar te worden.

Headbangende passagiers

De ene dag ligt een Russisch superjacht van 250 miljoen aan de kade, de andere dag meert een heavymetalcruiseschip vol headbangende liefhebbers aan. „Je zal maar een ticket hebben geboekt zonder te weten wat heavy metal is… Dat wordt geen rustige vakantie in elk geval”, lacht René Kouwenberg. Hij is directeur van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) en het afgelopen seizoen vat hij samen als ‘goed’. Zo zijn er eind dit jaar in totaal 123 cruiseschepen geweest die bij de PTA ‘aan wal gingen’. Volgend jaar wordt nog beter: 158 schepen, „2017 wordt een recordjaar.”

Directeur René Kouwenberg

Vaktaal

Hij komt net terug van de plaque and key ceremony van de maiden call van Costa Fovolosa waar hij een scheepie van de kapitein in ontvangst nam. Vaktaal voor: hij komt net terug van een Italiaans cruiseschip dat voor de eerste keer de Amsterdamse haven aandeed. Tijdens de kennismaking kreeg Kouwenberg van de kapitein een miniatuurvariant van het schip. „Wij geven alle cadeaus die we krijgen een mooi plekje in onze terminal en de havenautoriteit biedt de kapiteins altijd ons havenschild aan.”

Een 'scheepie'

‘Hoe kouder hoe ouder’

De stijging van de turnarounds noemt hij positief, schepen die vanaf onze haven vertrekken en/of hier eindigen zonder dat je eerst per vliegtuig naar een andere haven hoeft. Zo zijn de reizen naar het noorden met name onder ouderen populair, „hoe kouder, hoe ouder.” Jongere cruisegangers zijn er ook genoeg, weet de directeur. „Op de feestboten kun je dag en nacht feesten!” Hij merkt dat cruises zich steeds meer onderscheiden. Zo kunnen homoseksuelen lekker cruisen op de Atlantis’ gaycruises, heeft sterrenkok Jonnie Boer het menu samengesteld op de Holland America Lines en heeft Duitse rederij AIDA zelfs een eigen brouwerij aan boord.

https://www.instagram.com/p/BJ1hdxsgFnv/

Dagjescruisers

De transit calls, schepen die voor een dag aanmeren in Amsterdam, blijven ook komen. Het zijn nog altijd vooral de klompen die de passagiers weer mee aan boord nemen als souvenir, ziet hij bijna dagelijks. En nee, hij heeft nog nooit een passagier die te stoned was aan boord moeten weigeren. „De meesten maken eerst een rondvaart door de grachten en gaan daarna braaf naar een museum.”

Economisch belang

Per schip kan de regio rekenen op zo’n 400.000 tot 600.000 euro aan inkomsten, de cruisebusiness zorgt voor een groot economisch belang, „en dan hebben we het nog niet eens over de riviercruises gehad.” Mocht je ooit de Staatsloterij winnen en geen watervrees hebben, dan kun je misschien een appartement op een schip kopen, zoals op The World. Met de Vereniging van Eigenaren wordt dan bepaald waar het schip naartoe vaart. „Carnaval in Rio, de Grand Prix in Monaco…” Kouwenberg, die zelf geen jacht heeft, droomt even weg. „Ideaal toch?”

Privacy

De luxe particuliere superjachten kiezen de PTA vaak als haven, omdat hier alles, van beveiliging tot faciliteiten, aanwezig is, vervolgt de havenman. Vaak zie je niet aan de buitenkant af hoeveel een jacht waard is. „De inrichting van dat jacht dat hier vorige week lag, is ontworpen door Philippe Starck, je wilt niet weten hoe luxe dat er van binnen uitziet…” Al is het niet zo dat hij de deur platloopt op deze jachten. „Ze zijn erg op hun privacy gesteld, maar ik zie soms wel hoe het scheepshondje drie keer per dag wordt uitgelaten door iemand van de bemanning.” Alles wordt keurig in een zakje gedaan, knipoogt hij. „Het is net volk, hoor, op zo’n luxe jacht.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Superjacht tot gaycruise, ‘t gaat lekker in de haven
Sluiten