Job Halkes
Job Halkes Binnenland 19 mei 2016 / 18:00 uur

Oldtimerbezitters strijden door tegen milieuzone

Oldtimerbezitters in Rotterdam zijn verheugd met de conclusie van TNO dat de ingestelde milieuzone in Utrecht nog nauwelijks effect heeft op de luchtkwaliteit. Volgens de onderzoekers is er wel een lichte verbetering van de luchtkwaliteit ten opzichte van steden zonder milieuzone, maar is niet vast te stellen of dat komt door het invoeren ervan.

Het weren van vieze personenwagens in onder meer Rotterdam is bedoeld om een schonere lucht te krijgen, maar volgens de onderzoekers hebben ook factoren als de wind en drukte van verkeer daarmee te maken. Zo is de concentratie van fijnstof wel lager, maar na correctie blijft daar minder dan 1 procent van over. Het weren van oudere diesels om zo het stikstofpercentage omlaag te krijgen, is volgens de onderzoekers even minimaal.

„Dat hebben wij vanaf het begin al gezegd”, vertelt Niels van Ham, voorzitter van de Stichting Rotterdamse Klassiekers. „Het weren van oldtimers heeft geen enkel effect, maar een grote groep mensen is wel disproportioneel benadeeld.” Met dit rapport van TNO in de hand voelt de stichting zich verder gesterkt. „De hele milieuzone is symboolpolitiek. Het hele besluit is gebaseerd op een prognose uit 2012 van TNO, waarvan de onderzoekers in 2015 al zeiden dat ze ernaast hadden gezeten.”

Voer voor juristen

Overigens kent Van Ham nog niemand die een boete heeft ontvangen. „Ik denk dat deze ook niet gaat komen, want de gemeente Rotterdam voelt de bui al hangen. Dit is voer voor juristen en die staan al klaar om er gehakt van te maken.” Dit nieuwe TNO-rapport voelt dan ook als een steun in de rug. „Bovendien, grote cruiseschepen mogen gewoon aanleggen met hun dieselmotor aan de rand van de milieuzone, en ik mag met mijn oude eendje de stad niet meer in.”

VVD-raadslid en tegenstander van de milieuzone, Jan-Willem Verheij, ziet in het rapport van TNO een bevestiging van wat de partij altijd heeft geroepen. „Dit college neemt een maatregel die 12 miljoen euro kost en niks oplevert. Ze moeten aan de slag met maatregelen die echt wat opleveren.” Hij gaat het stadsbestuur om een reactie vragen op het rapport. „De milieuzone leidt tot rare dingen. Zo mag het ene eendje wel de stad in en het andere eendje niet. Of een camper die 200 meter de stad in wil om in te pakken, maar dat niet mag.” Begin juni spreekt de gemeenteraad ook over de milieuzone.

Reactie wethouder

De gemeente Rotterdam ziet in het TNO-rapport perspectief. „TNO constateert dat de milieuzone, als onderdeel van het totale pakket aan maatregelen, een effectieve maatregel is. Rotterdam heeft een grotere milieuzone en weert ook benzineauto’s van voor juli 1992. Voor roet is de doelstelling 40 procent vermindering van de uitstoot door verkeer in 2018. Het verkeer is verantwoordelijk voor circa de helft van de concentratie roet.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Oldtimerbezitters strijden door tegen milieuzone
Sluiten