Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Binnenland 29 mrt 2016 / 12:41 uur

Rood licht voor Amsterdammers een wassen neus

Van een rood stoplicht zijn Amsterdammers niet snel onder de indruk. Nog niet eens de helft (48 procent) van de voetgangers in de hoofdstad wacht voor een rood voetgangerslicht. Van de fietsers blijft 77 procent braaf staan wachten op groen.

Hoe sneller of groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht. Van de automobilisten wacht 96 procent voor rood licht en minimaal 90 procent van het openbaar vervoer doet dit ook, net als 84 procent van de bromfietsers en 75 procent van de snorfietsers.

Dat zijn enkele resultaten die voortkomen uit een onderzoek naar het gebruik van safety performance indicatoren (SPI) waar Amsterdam op dit ogenblik ervaring mee opdoet en waar Verkeersnet over publiceert.

Slechte registratie

Verkeersveiligheidsbeleid wordt tot nu toe vooral bepaald naar aanleiding van ongevallencijfers, maar zoals bekend zijn die door de gebrekkige registratie onbetrouwbaar. SPI’s zijn indicatoren die een wetenschappelijk aangetoonde relatie hebben met verkeers(on)veiligheid. Het gaat dan om zaken als de maximumsnelheid van de verschillende verkeersdeelnemers, hoelang men wacht op groen licht en smartphonegebruik op de fiets.

Van de fietsers raakt 73 procent tijdens een ritje weleens afgeleid door de smartphone, verleent slechts 14 procent voorrang aan voetgangers op zebra’s, verleent 90 procent correct voorrang op verkeer, kijkt 15 procent om voordat zij inhalen op het fietspad, voert 45 procent in het donker correcte fietsverlichting en geeft 4 procent tijdig richting aan als dat nodig is. Tot slot rijdt 97 procent in de juiste richting op het eenrichtingsfietspad.

Met een slok op aan het verkeer deelnemen is voor lang niet iedereen een taboe. Vooral voetgangers zien daar geen probleem in. Slechts 36 procent van hen geeft aan het afgelopen jaar altijd nuchter door het verkeer te zijn gegaan. Bij fietsers is dat 45 procent, bij snorfietsers 67 procent en bij bromfietsers 63 procent. Van automobilisten zou je het niet snel verwachten, maar nog altijd geeft 23 procent aan niet altijd nuchter te zijn geweest, waarbij nuchter is gedefinieerd als maximaal 2 glazen alcohol.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Rood licht voor Amsterdammers een wassen neus
Sluiten