Daniëlle Rijsdijk
Daniëlle Rijsdijk Binnenland 13 mrt 2016 / 14:04 uur

Martin van Waardenberg wees rol Flikken Rotterdam af

Acteur Martin van Waardenberg heeft thuis tig filmscripts liggen, maar niemand wil ze hebben. Mister marathon pleit voor een Rotterdamse filmacademie en voelt zich niet serieus genomen door het Nederlands Filmfonds. En dan is er ook nog Flikken Rotterdam: ‘Ik kreeg een telefoontje of ik ergens als lijk in een gangpad wilde gaan liggen. Nou, zoek het dan maar uit.’

Eerst maar eens even over de marathon. Mister marathon word je sinds de film De Marathon ook wel genoemd. Het is bijna zover. 10 april. Ben jij zelf een beetje van het hardlopen?
Ik voetbal. Ik vind dat hardlopen zó saai. Het schijnt dus dat je zo’n stofje aanmaakt dat je het leuk vindt. Ik maak dat niet aan, dus dat is al mijn probleem. Na vijf kilometer heb ik het helemaal gehad. Daarna ga ik vrij snel over op wandeltempo en daarna heel snel naar een café.

Die film is nog steeds een enorme knaller. Iedereen is lyrisch. Zelfs Amsterdammers.
Ja, dat heb ik dan weer liever niet. Haha. Het is landelijk wel een geslaagd dingetje, ja.

Komt er ooit een vervolg?
Nee, want hij (hoofdfiguur Gerard, gespeeld door Stefan de Walle, red.) is dood. Nee, ja, ik vind dat altijd zo slap. Dan heb je een goede film, bijvoorbeeld Jaws, en dan maak je deel 2. Inmiddels is er een Jaws 8. Ik zou niet weten waarom je jezelf moet herhalen. Een succesformule uitmelken, daar ben ik heel erg tegen.

Terwijl Rotterdam als filmstad toch wel enorm in trek is. Het zou goed kunnen.
Ja, dat vind ik ook zo raar. Dan maak je Flikken Rotterdam en dan zit daar geen enkele Rotterdammer in. Dat staat dan weer bol van de Amsterdammers die logopedielessen krijgen om zich ons accent aan te meten.

Hebben ze jou ooit gevraagd?
Ja, toen het liep. Toen ze bij aflevering zes waren. Toen kreeg ik een keer een telefoontje of ik ergens als lijk in een gangpad wilde gaan liggen. Nou, zoek het dan maar uit. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

Hoor ik hier jouw mening over Flikken Rotterdam doorklinken?
Naja, het heeft niks Rotterdams. Het had net zo goed Flikken Delfzijl kunnen heten. Als je dan Rotterdamse acteurs hebt, zet ze dan in de hoofdrollen weg, weet je wel. Dat het in ieder geval nog een beetje het aanzien waard is. Als decor is Rotterdam heel erg mooi, maar het lijkt wel of alle Amsterdammers daar nu ineens achter komen. Dan komen ze ineens allemaal hier filmen. Ik ga toch ook niet bij hen filmen.

Waarom ga je zelf niet aan de slag?
Ik heb heel veel verhalen en filmscripts over Rotterdam op de plank liggen, maar wat dat betreft loop ik altijd tegen dezelfde muur aan. Je moet naar het Filmfonds in Amsterdam en als je daar bent, dan sturen ze je weer terug. Dan vinden ze het weer niet leuk. In omroepland ook. Je krijgt geen serie van de grond, want alle makers komen uit Amsterdam. Ze verdelen de banen onderling.

Dus jij hebt ideeën te over, maar niemand wil er iets mee?
Te over ja. Ze liggen allemaal keurig opgestapeld bij mij thuis.

Waar gaan die verhalen over?
Ik heb een gigantisch moordverhaal in acht delen op de plank liggen. Dat speelt zich allemaal af in Rotterdam en omstreken. Ik heb een filmscript klaarliggen waar het Nationale Nederlanden-gebouw een grote rol in speelt. Een soort psychologische thriller. En ik heb een verhaal over drie broers die bij de vrijwillige brandweer zitten. Ze hebben een demente moeder die haar familie uit Canada wil laten overkomen, maar daar is geen geld voor. Dan vinden de broers tijdens het blussen achter een houten paneel een kistje diamanten… Ja, ik kan zo uren doorgaan, weet je wel.

Je voelt je niet serieus genomen.
Het is niet om mezelf op de borst te slaan of zo, maar als je nou een film als De Marathon hebt gemaakt, dan is het toch heel raar dat je bij het Filmfonds weer vanaf nul moet beginnen? Dat je weer tegenover iemand zit die zegt van: ‘ja, ik weet het niet met dit verhaal.’ Ik vind het echt van de zotte.

Dus ondanks dat Rotterdam prijs na prijs pakt en wordt gebruikt voor meer series en films houdt het Filmfonds de ogen gesloten?
Ja. Ik begrijp het niet. Ik snap niet waarom ik daar niet morgen zit. De Marathon heeft twaalf jaar op de plank gelegen. Kritiek van het Filmfonds: een leuke milieuschets, maar meer ook niet. ‘Het speelt zich af in Rotterdam’, was de kritiek toen. Want wie zat er nou op een film over Rotterdam te wachten? Als je hier in Rotterdam zit, dan moet je baggeren en containers overslaan. Dan moet je niets cultureels willen doen. Het Rotterdamse Filmfonds is wegbezuinigd, RTV Rijnmond heeft geen geld. We kunnen het uitzoeken.

Wat zou je willen?
Dat we in Rotterdam eens een filmacademie oprichten met een eigen fonds, eigen acteurs en eigen faciliteiten. Maar er is geen geld. Ik kan nu een film schrijven en dan draait-ie binnen een paar maanden in de bioscoop. Ik word zo moe van dat Hilversumse tempo. Ik snap dat tempo niet. Wij zijn in Rotterdam echt anders, hoor. We doen dat sneller.

Laten we dan besluiten met een oproep: Producenten meld je! Martin van Waardenberg zoekt geldschieters.
Ja, zeg maar dat ik dat soort mensen zoek. Een Oerlemans stak gewoon geld in De Marathon en we gingen aan de slag. Hij heeft daar dik mee verdiend. Dat soort mensen zoek ik. Ondernemers die het gewoon doen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Martin van Waardenberg wees rol Flikken Rotterdam af
Sluiten