Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Binnenland 22 feb 2016 / 14:37 uur

Nieuwe spitsbus tegen volle trein blijft leeg

De nieuwe spitsbus die NS inzet om het horrortraject van de Zaanlijn te ontlasten, bleef maandagochtend akelig leeg. Geen forens voelde de aandrang drie keer zo lang over de afstand Castricum – Amsterdam Sloterdijk te doen dan de – overvolle – trein er over doet.

Reizigers lijken liever te staan in de trein, dan de spitsbus te nemen. Maar liefst 70 minuten doet de bus over de afstand waar de trein 22 minuten over doet. Forensen krijgen een gratis consumptie als compensatie voor de langere reistijd. Maar dit kon de reizigers niet bekoren.

Alleen journalisten wisten deze eerste ochtend de weg te vinden naar de bus die „de drukte in de trein op dit traject voor reizigers moet verlichten en moet zorgen dat iedereen op tijd op de plaats van bestemming is”, laat NS weten.

De bussen rijden vanaf 7.00 uur tot en met 8.30 uur ieder half uur vanuit Castricum via Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Sloterdijk. In de middagspits rijden de bussen in omgekeerde richting. Dan vertrekt de eerste bus om 15.55 uur en de laatste om 17.25 uur.

Gedoemd

Dat de spitsbus geen daverend succes zou worden, liet zich volgens reizigersvereniging Rover al raden. „Al eerder vond een extra bus tussen Nijmegen en Wijchen ook geen gretige aftrek. Treinreizigers die vaak in het bezit zijn van een duur betaald abonnement, lijken het als armoe te zien om in de bus te stappen.”

Omdat de spitsbus-reiziger vastloopt in de file en daardoor 50 minuten bij de reistijd kan optellen, lijkt deze NS-spitsbus gedoemd te mislukken, stelt Rover. Toch hoopt de reizigersorganisatie dat het gebrek aan interesse in de regio Amsterdam „niet betekent dat NS meteen de handdoek in de ring gooit”. „Reizigers kunnen dit jaar alle mogelijke extra ruimte gebruiken en misschien dat de NS-bus op een ander traject meer succesvol is.”

Maatregelen

De spitsbus is één van de maatregelen om de drukte dit jaar en begin volgend jaar tegen te gaan, omdat er onvoldoende treinen zijn. Aan het einde van dit jaar rijden de eerste nieuwe sprinters over het spoor die NS eind 2014 met spoed heeft besteld. Om verder de drukte te beperken, zet NS bijvoorbeeld reservetreinen in en worden in bepaalde sprinters eersteklasstoelen weggehaald en vervangen door tweedeklasstoelen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Nieuwe spitsbus tegen volle trein blijft leeg
Sluiten