Ellen van Bolderen
Ellen van Bolderen Binnenland 21 feb 2016 / 15:00 uur

I Amsterdam store is huiskamer voor de stad

De vrijdag geopende I Amsterdam Store mag je niet zomaar een winkel noemen.

Kesbeke, Tony Chocolonely en titels als De man, de stad en het bier en Het Achterhuis hebben allemaal een ding gemeen. Ze vinden hun oorsprong in onze stad en zijn nu vertegenwoordigd in een nieuwe ’store’.

Typisch Amsterdams

Je kunt er niet omheen, de net geopende I Amsterdam store op het Centraal Station waar ze allemaal typisch Amsterdamse producten verkopen. Het woord ’winkel’ komt in het vocabulaire van de oprichters niet voor. Zij vinden dat ze veel meer te bieden hebben. Want twijfel je weer eens wat te doen met je date vanavond, geen nood. Ook dan ben je bij I Amsterdam aan het goede adres.

„We hebben studenten aangenomen die mensen moeten inspireren. Ze gaan zelf natuurlijk veel uit en horen via vrienden veel leuke adressen. Wij wilden ervaringsdeskundige die vanuit hun eigen oogpunt advies geven”, zegt Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing.

Iedereen welkom

De store moet de etalage van de stad worden en is bedoeld voor Amsterdammers die hun woonplaats beter willen leren kennen, maar reizigers en bezoekers zijn ook altijd welkom. „De huiskamer van Amsterdam”, dat is wat de initiatiefnemers uiteindelijk willen uitstralen. Iedereen moet zich welkom voelen.

I Amsterdam store
Bij de opening werd een rode loper uitgerold, die veel langer was dan hier doet vermoeden. / Koen Smilde

Niet overal klinken in eerste instantie positieve geluiden. Zo kijkt Carolien bedenkelijk naar binnen wanneer ze met haar partner voorbijloopt. „Ik dacht eerst ojee, niet nog een souvenirwinkel. Maar nu ik het wat langer bekijk heeft het toch wat meer klasse en uitstraling dan de winkeltjes in de stad. Die zijn zo banaal.”

Bezoekers zijn 7 dagen per week welkom in de winkel aan de IJ-Zijde van het station.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
I Amsterdam store is huiskamer voor de stad
Sluiten