Daniëlle Rijsdijk
Daniëlle Rijsdijk Binnenland 5 jan 2016 / 15:00 uur

Over de Tong: ‘Hamburgertrend zet nog wel door’

Wat is de smaak van Rotterdam? En welke Rotterdammers zijn toonaangevend in het bepalen van die smaak? Ook in januari voelt Metro wekelijks een bekende naam in het culinaire Rotterdamse aan de tand in Over de Tong. Vandaag hamburgerchef Diego Buik van Hugh.

Om te beginnen: hoe doet Rotterdam het nationaal gezien?
Steeds beter. Het niveau wordt steeds hoger. Mede ook doordat ondernemers veel meer gewaagde dingen doen. Hugh is er gekomen, maar ook bijvoorbeeld de Suicide Club. De standaard is verhoogd en persoonlijk staan er nog heel wat zaken op mijn lijstje waar ik moet eten. De kwaliteit is erg goed in Rotterdam.

Kanshebber beste burger

Op welk van je producten ben je het trotst?
Natuurlijk op de hamburger. Wie kan er zeggen dat er een hamburger is vernoemd naar hem? Ik dus. Haha. Bij Hugh hebben wij de Diego Buik nummer 1 Burger. Beetje raar wel hoor, toen ik dat voor het eerst zag, maar ook leuk. Het is echt mijn favoriete burger. Zelf samengesteld. Voor ik bij Hugh werkte, werkte ik bij STROOM. Door foodblogger Serge werd die burger uitgeroepen tot beste. Ik denk met de burger van Hugh nu ook dat niveau bereikt te hebben. We zullen zien. Op 10 januari vindt in de RAI in Amsterdam de Horecava plaats. Onze hamburger is een van de kanshebbers op de titel ‘beste van het land’.

Hoe smaakt-ie?
Het gaat vooral om het vlees, alles eromheen is niet van belang. Er zijn drie soorten rund in verwerkt en we gebruiken een goed en lekker broodje. Beetje peper en zout. Klaar.

Wat kenmerkt volgens jou de smaak van Rotterdam?
De rauwheid en de eenvoud. Rotterdam is rauw en kenmerkt zich door simpele dingen. Niet lullen, maar poetsen. Goede dingen maken met weinig.

Burgertrend

Houdt de burgertrend aan?
Dat denk ik wel. Ga naar elk willekeurig hotel in de wereld en er staan een hamburger en een steak op het menu. Vijf jaar geleden werd de trend met de burgers ingezet en ik denk eigenlijk dat deze nog wel even aanhoudt. De kwaliteit is enorm toegenomen. Bij Hugh is het nog steeds het hardst lopende gerecht op de kaart.

En wat eten we in 2016?
We eten bewust en producten uit eigen tuin of uit eigen stad. Ja, dat is iets wat blijft aanhouden: de duurzame trend. Ik denk dat de hele streetfoodhype weer een beetje is overgewaaid. Die afslag zijn we voorbij.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Over de Tong: ‘Hamburgertrend zet nog wel door’
Sluiten