Daniëlle Rijsdijk
Daniëlle Rijsdijk Binnenland 17 dec 2015 / 08:59 uur

Het geheim achter 99 Rotterdamse Frankborrels

Vraag een Rotterdammer naar de Frankborrel en vrijwel iedereen noemt de Cruise Terminal in een adem met de vrijdagmiddag. Het concept, dat bekendstaat om de maandelijkse borrel na het werk, wordt vrijdag voor de 99e keer gehouden. Een mooi moment om met organisator Dennis Rens (35) eens terug en voorruit te blikken.

3000 bezoekers

Acht jaar geleden begonnen jullie met dit concept. Hoe kijk je erop terug?
Jeetje wat zijn de acht jaar hard gegaan, dat is wat ik als eerste denk. We zijn gegroeid. De Friday Afternoon Drink, waar Frank voor staat, is gegroeid. Begonnen we destijds met 1100 tot 1200 bezoekers, vandaag de dag zijn dat er 3000.

Neem ons mee terug
De Frankborrel is ontstaan vanuit de chivasborrel. Een pop-upborrel die toen nog maandelijks op een andere locatie in de stad werd gehouden. In 2004 begonnen, in 2007 geëindigd omdat de club die het organiseerde er destijds geen budget meer voor had. Toen hebben Lennard Beumer en ik het opgepakt en overgenomen.

Waarom is de Frankborrel zo’n succes?
De hoge kwaliteit voor de relatief lage prijs. Daarbij is 60 procent van de aanwezigen vrouw, waar dan weer mannen op afkomen.

Nooit gevraagd door andere steden?
Oh, zeker wel. We zijn gevraagd door de Westergasfabriek in Amsterdam en door een club in Den Haag, maar we hebben nooit de behoefte gehad te willen verhuizen naar een andere stad. Wij blijven fijn thuis. Lekker in ons ‘dorpje’ Rotterdam.

Sneakers

Een paar jaar geleden kwam je niet op sneakers binnen…
Dat hebben we inderdaad een beetje moeten aanpassen, want tegenwoordig loopt iedereen op gympen. Maar je moet er wel verzorgd bijlopen. Zo proberen we de kwaliteit hoog te houden.

Wat is dat toch met het geven van namen aan feesten? In Rotterdam kennen we Frank, Niko en poppodium Annabel.
Voor ons is dat destijds voortgekomen uit de reclame van een telefoonmaatschappij: Ben. Ik ben Ben. Dat scoorde. Wij bedachten zoiets soortgelijks met Frank. Frank moest gelijk staan aan de werkende Rotterdammer tussen de 25 en 40 die het leuk vindt om na zijn werk een drankje te doen. Je ziet het inderdaad steeds meer.

En nu voorruit. 99 borrels, hoeveel meer komen er nog?
Tot vorig jaar hebben we dat ons elk jaar afgevraagd, haha. Daar zijn we mee gestopt. Dit concept is houdbaar, dus we gaan gewoon door.

Ook in deze vorm?
Frank doet het goed, maar ook wij moeten met de tijd mee. We willen ons in de toekomst iets meer focussen op lifestyle, misschien met foodpleinen. Mensen komen toch uit hun werk en hebben zin om iets te eten.

Cheers

Cheers dan maar! Doen jullie nog iets speciaals met de 100e?
Natuurlijk, dat kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan. Maar wat precies? Daar buigen we ons op dit moment over.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Het geheim achter 99 Rotterdamse Frankborrels
Sluiten