Iris Hermans
Iris Hermans Binnenland 30 nov 2015 / 19:28 uur

Plas in de oude Appie op het vernieuwde station RAI

Van een nietszeggend dingetje tussen Zuid en Duivendrecht tot een echt station met een ruime arty lichthal: station RAI is wedergeboren. Reizigers kijken nieuwsgierig door het hek waarachter nog de laatste schoonmaakhandelingen worden verricht en een gehaaste vrouw wil al bijna inchecken bij de nieuwe chipautomaten, maar ze wordt vriendelijk doch beslist teruggefloten.

Voet op stationshal

Dinsdagochtend verdwijnen de hekken en kunnen reizigers voor het eerst voet op de stationshal zetten. „Die bestaat uit ongeveer 600 vierkante meter natuursteen”, weet projectorganisator Edwin van Wegen. BAM Infra heeft ruim twintig werknemers op het project gezet, herkenbaar aan de gele jas én witte helm, die alleen tijdens de lunchpauze in de keet tegenover wordt afgezet. Samen met ProRail zijn ze al vanaf begin 2012 bezig om het station te vernieuwen. Reden: de verdubbeling van het spoor waardoor straks veel meer treinen kunnen rijden tussen Schiphol en Lelystad.

Wc in de oude Appie

„Het voelt supergoed om te zien dat het is gelukt.” Het was niet de gemakkelijkste locatie om te bouwen met al het verkeer van de A10, de metro en reizigers op het station zelf. Ondanks het onvermijdelijke werklawaai en opwaaiend stof, waren er nauwelijks klachten, vertelt hij. „We hebben dan ook alles zo goed mogelijk proberen te communiceren.” Waar voorheen de Appie to go zat, zit nu een spiksplinternieuwe wc. Bij een bescheiden kiosk kan nu nog wat gekocht worden, „maar begin volgend jaar komt er een geheel nieuwe stationswinkel, NS retail is er nog niet helemaal over uit welke.”

Geen Ajax

Schoonmakers soppen vlijtig met een dweil over de vloer en boenen tot het glimt, voor zover dat kan met natuursteen. Hoe schoon het ook oogt, het ruikt naar eieren die al een tijdje liggen. ‘Edwin de Bouwer’ haalt verontschuldigend zijn schouders op. „Het is ontkalker, perfect voor deze vloer vol cementvlekken, maar het ruikt niet bepaald naar Jif of Ajax.”

Reiziger als acteur

Anne en Anna van Polly’s Picture Show bedachten ‘Mise en Scene’, de kunstzinnige wand met twee lichtbakken. Het stelt het Theater van de Reiziger voor, met het station als decor en de reizigers als acteurs. Het licht werkt positief op het humeur, vinden Janny en Nico van de GVB. Ze turen met samengeknepen ogen door de spijlen en knikken tevreden. „We zijn buren en hebben alles vanaf het begin een beetje gevolgd. Ziet er mooi uit, lekker licht en ruim.” Ze hopen op gebakjes tijdens de officiële opening dinsdagochtend. „Het mag tenslotte gevierd worden.”

OV SAAL

Amsterdam wordt steeds drukker en ook de ontwikkeling van de Zuidas leidt tot meer reizigers. Het treinverkeer groeit van en naar het noorden via de Hanzelijn en Almere wordt steeds meer booming voor Amsterdammers die de drukte willen ontvluchten. Hoogste tijd om rond Almere en Lelystad en vooral in het drukke Amsterdam het spoor klaar te maken voor de toekomst. ProRail doet dat met OV SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Het spoor wordt verdubbeld ten zuiden van Amsterdam en dat betekent vooral voor station RAI een grote verandering. Behalve een nieuwe grote stationshal, is een nieuw perron voor het nieuwe spoor gebouwd, dat naar alle waarschijnlijkheid in augustus 2016 in gebruik wordt genomen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Plas in de oude Appie op het vernieuwde station RAI
Sluiten