Duizenden fietsers per dag door Delfts blauwe kunst
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2Fe3b8da310ed3a13f36f8459411333b44-1447942762.jpg)
Een Delfts blauwe reis door de tijd, dat is de nieuwe voetgangers- en fietstunnel onder station Amsterdam Centraal, die zaterdag officieel wordt geopend. De reis door de tijd is niet alleen visueel, want met de tunnel bespaar je ook echt tijd.
Lees ook: Naam fietstunnel A’dam CS onthuld tijdens opening
Zaterdag kunnen belangstellenden op hun gemak naar het kunststukje kijken, voordat de tunnel definitief verandert in een belangrijke verkeersroute waar naar schatting 15.000 mensen per dag gebruik van zullen maken.
Grootste tegeltableau
In de tunnel vind je een kunstwerk dat nogal wat voeten in de aarde heeft gehad. Een groot deel van de tunnel is namelijk betegeld met het aardewerk van de Koninklijke Tichelaar uit het Friese Makkum.
Van 77.730 Delfts blauwe tegeltjes heeft grafisch ontwerpster Irma Boom een kunstwerk gemaakt dat het verleden met het heden verbindt. Het is ook nog eens het grootste handgeschilderde tegeltableau van Nederland.
Nieuwe fietstunnel onder het Centraal Station Amsterdam @irma_boom thx @paulbrouns pic.twitter.com/vVRFtwe1Fo
— Jeroen Henneman (@JeroenHenneman) May 20, 2015
Het kunstwerk van formaat begint met een zeegezicht van, ironisch genoeg, de Rotterdamse Cornelis Boumeester. De voorstelling van een oorlogsschip en een haringvloot komt uit circa 1700 en is niet zomaar gekozen. Vroeger kwamen er namelijk grote zeeschepen langs het stuk waar nu de tunnel is.
Amsterdams kunstgreepje
Het tegeltableau is dan wel van Rotterdamse makelij en er staat ook nog eens een schip op dat van oorsprong Rotterdams is, maar daar heeft Irma Boom iets op gevonden. De ontwerpster heeft een saillante ‘kunstgreep’ toegepast: in de spiegel van het schip heeft zij het wapen van Amsterdam verwerkt, om het zo toch een beetje Amsterdams te maken.
Verderop in de tunnel maakt het kunstwerk een geleidelijke vlucht naar het heden. Via vage contouren en tinten die steeds donkerder worden, eindigt de voorstelling in een abstracte afbeelding die helemaal van nu is.
Pop-upinformatiemarkt
Zaterdag is er geen grootse opening, voordat er gefietst en gewandeld kan worden. Er is een soort pop-upinformatiemarkt. Tussen 11.30 en 15.00 uur is iedereen welkom voor een preview. Bouwers en ontwerpers vertellen dan hoe de tunnel is gemaakt.
Lees ook: Amsterdammers fietsen het traagst van Nederland
Een Delfts blauwe tunnel met daarin een Rotterdams kunstwerk en dat midden in Amsterdam. Tomas Scheen van de gemeente Amsterdam kan in ieder geval niet wachten tot de tunnel geopend is. „We zijn blij dat de tunnel nu open kan, zodat we een directe route hebben van de binnenstad naar de ponten. Dat scheelt toch weer een stukje fietsen.”
Info
De tunnel is drie meter hoog, 110 meter lang en 10 meter breed. Goede verlichting en cameratoezicht moeten zorgen voor de sociale veiligheid. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat er nu een directe verbinding is tussen de binnenstad en het IJ. Dat scheelt de fietser een hoop gedoe.