Job Halkes
Job Halkes Binnenland 17 nov 2015 / 19:16 uur

De Hoekse Lijn: Met de metro naar het strand

Met een symbolische handeling wordt woensdag gestart met de ombouw van de 24 kilometer Hoekse Lijn. De trein tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland wordt binnen een paar jaar vervangen door een metro. Vijf vragen over dit project.

Wat gaat er precies gebeuren?
De trein tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gaat verdwijnen en er komt een metro voor terug. In 2007 nam de Stadsregio Rotterdam de grond over van de NS met het doel om er een metro van te maken. Na jaren tekenen, denken en uitwerken is het besluit genomen en moet vanaf september 2017 de metro gaan rijden naar Hoek van Holland Haven. Naar het strand kan vanaf 2018. Het nieuwe netwerk wordt aangesloten bij metrostation Schiedam Centrum. Het stuk tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum vervalt dan.

Waarom moet dat zo lang duren?
Er moest nogal wat worden verbouwd. Zo moeten de stations worden opgeknapt en de perrons worden ingekort. De treinlijn is nu ook in gebruik voor goederenvervoer en daarvoor moet het spoor nog worden ingericht. Daarnaast moesten er nog metrostellen worden ingekocht en daarvan zijn de eerste inmiddels geleverd. Maar ook personeel moet worden opgeleid om straks over de nieuwe lightrailverbinding te kunnen rijden. Met waarschijnlijk bussen moeten reizigers vervoerd worden in de vijf maanden dat er geen verkeer op de lijn mogelijk is. Die periode is van april 2017 tot en met september 2017.

Komen er extra stations bij?
Waar de NS niet mocht uitbreiden met stations, mag de Stadsregio dat wel. Want iedereen weet dat je vanaf station Hoek van Holland Strand nog een kleine kilometer moet slepen met je parasol en koelbox. Dat is straks verleden tijd, want pal aan het strand verrijst een fonkelnieuw metrostation. Ook Maassluis krijgt er een station bij, namelijk Steendijkpolder.

Wat kost dat de belastingbetaler?
Voor het hele project is 312 miljoen euro uitgetrokken. In 2018 moet alles dan af zijn en het doortrekken van de huidige lijn B een feit zijn. Deze gaat dan rijden van Nesselande naar Hoek van Holland Strand en is daarmee de langste metrolijn van Nederland. Ook leuk om te weten, voor het eerst komen er bruggen in het Rotterdamse metronetwerk.

Verwachten de vervoerders dat het net zo’n succes gaat worden als de Randstadrail?
De eerste treinverbinding die werd omgebouwd tot metrolijn is de voormalige Hofpleinlijn. Dat heeft de RET geen windeieren gelegd. De langetermijnprognoses van het aantal reizigers op de lijn tussen Rotterdam en Den Haag bleek al binnen een paar jaar bereikt te zijn. Er worden dan ook met spoed plannen gemaakt om meer metro’s in te kunnen zetten op dit traject. Waar nu maximaal vier treinen per uur rijden tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West gaat dat straks naar twaalf keer per uur met de metro.

Bekijk hier een filmpje over de Hoekse Lijn:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De Hoekse Lijn: Met de metro naar het strand
Sluiten