Job Halkes
Job Halkes Binnenland 11 nov 2015 / 13:41 uur

De A4, het duurste stukje snelweg van Nederland

Op 18 december moet de eerste auto over het asfalt razen op de A4 tussen Delft en Schiedam. Een snelweg die er al tientallen jaren had moeten liggen. Maar of dat ook gaat gebeuren is nog onzeker. De PvdA en VVD in de Tweede Kamer twijfelen nog. Vijf vragen over dit nieuwe stukje snelweg.

Waarom heeft het zo lang geduurd?
In 1953 worden de eerste plannen gemaakt voor een A4 door Midden-Delfland. In 1968 begint men met het aanleggen van het zandlichaam, waarop de snelweg moet komen. In 1972 begint men met het tweede deel en komen er actiegroepen in verzet. Zij wijzen op de gevolgen voor het gebied en de geluidsoverlast. Dat verzet heeft succes, want in 1976 besluit de Tweede Kamer de aanleg te stoppen en te kijken naar de verbreding van de A13 en meer openbaar vervoer. Dit besluit is eigenlijk een vergissing, want één kamerlid stemt per ongeluk tegen in plaats van voor.

Lees ook: Tientallen fietsers op nieuwe snelweg Delft-Schiedam

Wat scheelt het de automobilist straks?
Zo’n 10.000 auto’s kunnen er straks per uur over de snelweg zoeven. En dat scheelt, want de dagelijkse file op de A13 wordt daarmee een stuk ontlast. Volgens Rijkswaterstaat kan er in 2020 60 procent meer verkeer plaatsvinden tussen Rotterdam en Den Haag. Dus een stuk sneller thuis.

Welke problemen zijn er nog?
Nou, er lekt nog wat water in de half-verdiepte tunnel. Volgens omwonenden zou er een probleem zijn met het grondwater sinds de aanleg. Sommige bewoners zeggen zelfs dat hun huis is verzakt sinds de aanleg. Rijkswaterstaat kent de klachten en is samen met het Hoogheemraadschap Delfland en de gemeente Schipluiden op zoek naar een oplossing. Inmiddels roert ook de Tweede Kamer zicht. De PvdA en VVD twijfelen of de weg wel op 18 december open kan. En op 15 december moet het Hoogheemraadschap Midden-Delfland nog een definitieve vergunning afgeven.

Lees ook: Eerste Honey Highway tussen Schiedam en Delft

Wat valt er nog meer te melden over de A4?
De weg is zeven kilometer langs en kost 900 miljoen euro. Dat is -schrik niet – 128.571 euro per meter. De kosten zitten voornamelijk in de aanleg van de verdiepte ligging en de geluidsschermen. Maar de snelweg zorgt er wel voor dat het Rotterdamse havengebied beter bereikbaar wordt.

Staan er nog meer snelwegen op het schema?
Jawel, als we de plannen mogen geloven komen er in de regio nog drie snelwegen bij. De A13-A16, de snelweg tussen Rotterdam Airport en knooppunt Terbregseplein, komt er zo goed als zeker. Daarnaast komt er waarschijnlijk ook een tunnel tussen de Botlek en het gebied tussen Maassluis en Vlaardingen. Minder zeker is het doortrekken van de A4 vanaf Spijkenisse naar Klaaswaal. Dat zou het laatste stukje A4 zijn wat nog ontbreekt tussen Amsterdam en Antwerpen.

Bekijk hieronder een filmpje over de A4:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De A4, het duurste stukje snelweg van Nederland
Sluiten