Job Halkes
Job Halkes Binnenland 7 okt 2015 / 07:35 uur

Column Pedro Peters: miljard in OV in tien jaar

Deze weken staat mijn agenda, naast het ‘gewone’ werk, in het teken van een paar grote ‘klussen’. Zo schreef ik in mijn vorige column al over de oprichting van de coöperatie en de nieuwe ov-branchevereniging. Alle ov-bedrijven zijn daarin vertegenwoordigd en samen werken we aan de plannen voor het invoeren van nieuwe betaalmogelijkheden. Een pilot met de smartphone staat al snel voor de deur. Ook het hele systeem om op rekening te kunnen reizen of met barcode en bankpasjes te kunnen betalen wordt getest. Net als meer dan tien jaar geleden vinden die testen ook nu weer plaats bij RET.

Daarnaast hebben we nog een ander ‘klusje’: de onderhandelingen voor de concessie tram en metro van 2017 tot en met 2026. De RET is een integraal vervoerbedrijf. Simpel gezegd houdt dat in, wat bij NS en Prorail twee aparte bedrijven zijn, bij ons onder één dak zit. We maken dus niet alleen afspraken over rijden van trams en metro’s, maar ook over het beheer en onderhoud van alle infrastructuur, zoals sporen, bovenleidingen en onze stations. Ook alle inzet voor de veiligheid, voor marketing en onze verkoop- en informatiepunten maken onderdeel uit van de railconcessie. De onderhandelingen met de metropoolregio zijn in volle gang. In totaal gaat het om meer dan een miljard euro overheidsgeld in een periode van tien jaar. Dat is ‘serious business’ en met belastinggeld moet je zuinig omgaan. We zijn er dan ook trots op dat onze metro inmiddels meer dan kostendekkend is en dat ook tram en metro samen over een paar jaar zonder overheidssubsidie rijden.

En terwijl we zo met de toekomst bezig zijn, kijk ik bij het schrijven van deze column naar buiten en is de herfst aangebroken. Het wordt buiten weer kouder en de blaadjes vallen van de bomen. Dus hebben we ons eerste ‘winterklaar’-overleg alweer gehad. Alle betrokken RET-afdelingen zitten weer om tafel om helemaal klaar te zijn voor de komende winter. Werken alle smeerinstallaties naar behoren? Zijn de wissels er klaar voor? Werkt de wisselverwarming? Hebben we voldoende voertuigen klaar staan voor eventuele ijzel- en sneeuwritten? De afwisseling tussen de praktijk van alledag en de blik naar de toekomst om onze regio letterlijk in beweging te houden, maken dat ik – volgens mij tenminste – de boeiendste baan van Nederland heb.

Lees ook: Bijna miljard in tien jaar naar spoor en stations metro

Reageer op artikel:
Column Pedro Peters: miljard in OV in tien jaar
Sluiten