Carlo Doodeman
Carlo Doodeman Binnenland 6 okt 2015 / 08:02 uur

Campagnes verlichting bereiken fietsers niet

Amsterdammers rijden nog veel te veel zonder licht als ze uitgaan. Dat moet anders, maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Handjevol

Het Amsterdamse uitgaanspubliek rijdt veelal zonder fietsverlichting. Slechts een handjevol heeft zijn lampjes aan. Met de donkere wintermaanden in het vooruitzicht moet het aantal fietsers dat wel braaf het licht aandoet, opgeschroefd worden met acties en campagnes. Bij fietsverlichting lijkt dit echter vooraf al een kansloze missie.

Lees ook: Uitgaanspubliek A’dam vaak zonder fietsverlichting

Laag

Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van onder andere ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond is gebleken dat maar 18 procent van het Amsterdamse uitgaanspubliek met verlichting fietst. Ook in studentensteden Utrecht (22 procent) en Groningen (27 procent) lag dit cijfer laag.

Effect

Volgens Reint Jan Renes, communicatiewetenschapper van Hogeschool Utrecht, hebben studies aangetoond dat de huidige aanpak bij campagnes als fietsverlichting niet altijd even doeltreffend is geweest. ,,Je zorgt er wel voor dat mensen er positiever tegenover staan, maar uiteindelijk blijkt vaak dat bij dit soort thema’s de campagnes niet zo heel veel effect hebben op het gedrag.’’

Vraagtekens

Renes zet dan ook zijn vraagtekens bij de methodes waar momenteel mee gewerkt wordt. ,,Wat je ziet is dat de meeste campagnes het nog steeds proberen met het bekend maken van mogelijke negatieve consequenties van gedrag.’’

Drie dingen

Willen campagnes bij fietsverlichting wel effectief zijn, dan zijn er volgens Renes drie dingen heel belangrijk. Ten eerste: emotie, dus positieve of negatieve gevoelens ten aanzien van het gewenste gedrag. Ten tweede: de sociale norm, wat vindt de maatschappij. En vooral: wat doen anderen? Ten derde: het handelsperspectief, is het niet teveel moeite? ,,Dat zijn de drie dingen die ervoor kunnen zorgen dat bepaald gedrag alsnog plaatsvindt.’’

Nudging

Daarnaast ziet Renes nog rollen weggelegd voor nudging (onbewuste beïnvloeding van gedrag) en de zogenoemde ‘touchingpoints’. ,,Zorg dat je zo dicht mogelijk bij het gedrag bent, dan kun je bewust of onbewust sturen, beide is goed om te doen. Denk bijvoorbeeld aan het uitdelen van fietslichtjes als het donker begint te worden.’’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Campagnes verlichting bereiken fietsers niet
Sluiten