Merike Woning
Merike Woning Binnenland 27 aug 2015

’Bij PechaKucha wordt er veel gedatet’

Elke week interviewt Metro Amsterdammers die de stad kleur geven. Vandaag Jeroen Beekmans en Joop de Boer van PechaKucha Amsterdam.

Jeroen Beekmans (1985) en Joop de Boer (1978) hebben er al heel wat PechaKucha-avonden op zitten, maar nog steeds staan mensen in de rij om een kaartje te bemachtigen. Voor wie denkt ’huh? PechaKucha?’. Letterlijk uit het Japans vertaald betekent het: prietpraat. In het echte leven gaat het om een avondvullend programma waarbij 12 creatievelingen met een vernieuwend idee hun geesteskind onder de aandacht brengen. Daarbij mogen ze gebruik maken van 20 dia’s. Per afbeelding heeft de ’kandidaat’ twintig seconden de tijd om een en ander uit te leggen. Het zogenoemde 20 X 20 concept.

20 seconden per slide. Dat is toch veel te kort?
Joop:
Nee hoor, dat kan prima in twee à drie zinnen. Je moet alleen van te voren goed oefenen. En omdat je zo weinig tijd hebt, word je gedwongen om goed over de tekst na te denken. Timing is ook erg belangrijk.
Jeroen: Al kan het gebrek eraan ook wel weer heel grappig werken.

Jullie hebben er inmiddels al 33 avonden op zitten. Wie is je bijgebleven?
In koor:
Merijn Hos, een illustrator.
Jeroen: Hij was een van de laatste sprekers en kwam heel ongemakkelijk het podium oplopen. Het verhaal dat hij vertelde kwam er nogal stuntelig uit. Je zag het publiek al een beetje kijken van: nou ja, het zal wel. Deze jongen zit waarschijnlijk de hele dag in z’n eentje op een zolderkamertje te tekenen.
Joop: Maar naar mate de presentatie vorderde, werden de beelden steeds mooier en raakte de zaal steeds meer onder de onder de indruk. Op een gegeven moment kwam er een slide waarop een nieuwe Coca Cola campagne werd afgebeeld. Die was óók van hem.
Jeroen: Het werd ineens heel stil.
Joop: En toen barstte applaus los.

Jullie hebben PechaKucha naar Amsterdam gehaald. Hoe ging dat?
Jeroen: Het idee komt oorspronkelijk uit Tokyo. Twee architecten daar vonden dat creatief talent geen podium had om hun ideeën te delen met een grote groep mensen. Daarom organiseerden ze een open podium waarbij het hen opviel dat vooral architecten nogal lang van stof waren. Die hielden een plattegrond van een gebouw in de lucht om er vervolgens een half uur over te gaan praten. Dat moest sneller kunnen. Om het interessant te houden, bedachten ze het 20 X 20 concept.
Joop: Dat sloeg aan en over naar andere steden.
Jeroen: Onder andere naar Rotterdam. Ik las op internet een berichtje over hoe de avond daar was verlopen en was meteen enthousiast en nam contact op met Tokyo. Die stuurden me weer door naar de organisatoren in Rotterdam.
Joop: En zo kwam het dat wij in 2007 onze eerste PechaKucha in Club 11 organiseerden.

Jullie kiezen de sprekers zelf uit?
Jeroen: Ja, we krijgen heel veel mailtjes van mensen die graag bij ons willen spreken, maar de meesten wijzen we af, omdat we die niet bij de avond vinden passen. We benaderen de sprekers zelf. En dat gaat vooral op intuïtie. Maar doordat we zoveel mailtjes krijgen, zien we trends vaak van ver aankomen. De opkomst van de 3D printer hadden wij al in een heel vroeg stadium in de smiezen.

Moeten het per se mensen uit de kunstscène zijn?
Joop: Absoluut niet. Wij vragen sprekers die allerlei soorten creatief werk maken. Als iemand een origineel idee heeft om geld in te zamelen voor een goed doel, zijn we daar ook voor te porren.
Jeroen: We hadden laatst twee jongens die in het kader van een rally met met oude Nissan Sunny naar Mongolië afreisden. In Amsterdam verzamelden ze pakketjes die ze onderweg gingen afleveren. Zo ging er een fiets mee op het dak van de auto, omdat een jongen uit Kazachstan die graag wilde hebben.

Wie zitten er eigenlijk in de zaal?
Joop:
Er komt een breed publiek. De meeste mensen komen voor hun plezier en sommigen zitten er zelfs met een notitieblok. Dat kunnen trendwatchers zijn, of marketeers, maar ook programmamakers. Soms kan net dat ene zinnetje inspirerend zijn voor een programmaformat.
Jeroen: En er wordt heel veel bij ons gedate. Het is een geschikte plek om je eerste afspraak te hebben. Je kunt met elkaar praten, maar het hoeft niet en na de presentaties heb je genoeg gespreksstof.

27 augustus is er een PechaKucha Night in Spaces. Die is helaas uitverkocht. Houd www.pechakucha.amsterdam in de gaten voor de volgende datum.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
’Bij PechaKucha wordt er veel gedatet’
Sluiten