Ruben Eg
Ruben Eg Binnenland 10 jun 2015 / 13:36 uur

Amsterdam Zuid dreigt te bezwijken onder de drukte

Als de schop bij de Amsterdamse Zuidas niet over enkele jaren de grond in gaat, dreigen de tunnels, trappen en perrons op station Amsterdam Zuid uiteindelijk te bezwijken onder de aantallen reizigers. Het station zucht nu al onder de dagelijkse reizigersdrukte, die volgens schattingen over 10 jaar meer dan verdubbeld zal zijn.

Ondertussen is een deel van de Amsterdamse gemeenteraad gaan twijfelen over de bouw van een nieuwe ov-terminal aan de Zuidas en het verbreden van de ringweg A10-Zuid. De gemeente moet 209 miljoen bijleggen om de 1,4 miljard euro voor het ‘Zuidasdok’ rond te maken. Enkele partijen zijn gaan twijfelen over de noodzaak, of schrikken van klachten van onder meer de RAI over langdurige bouwoverlast.

Wringen

Station Zuid kan qua reizigers uitgroeien tot het vijfde station van het land. „Maar dan moet het wel worden aangepakt”, zegt woordvoerder Rob Hageman namens de Projectorganisatie Zuidasdok. „Bij alle bottlenecks gaat het straks wringen op Amsterdam Zuid: op de roltrappen, bij de toegangspoortjes en in de passage. Niets doen is eigenlijk geen optie meer.”

Nu al moeten reizigers steeds beter opletten op Amsterdam Zuid. In de passage botsen passagiers uit volle intercitytreinen in de spits vaak op een stroom mensen uit de metro. Vooral overstappers worden zo zwaar gehinderd, helemaal als er ook nog voetgangers met de fiets van of naar het Zuid- en Gustav Mahlerplein wandelen.

Groei

„Station Zuid is al tijden te krap door de enorme groei van het Zuidasgebied”, ziet Hageman dagelijks vanuit zijn kantoor. „En het wordt nog krapper door extra metroreizigers, meer intercity’s en mogelijk ook internationale treinen die op het station moeten stoppen om Amsterdam Centraal te ontlasten.”

Rijkswaterstaat, ProRail, NS, de stadsregio, provincie Noord-Holland en zelfs de Europese Unie staan klaar met miljoenen om een nieuwe ov-terminal aan de Zuidas te bouwen. Om de overvolle ringweg A10-Zuid te kunnen verbreden, moet deze een kilometer ondergronds.

Toename

Alleen al door de opening van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle blijkt dat het sinds 2010 behoorlijk drukker is geworden op Amsterdam Zuid. Het aantal mensen dat hier elke dag in- en uitstapt is in 5 jaar tijd met 15.000 reizigers toegenomen, naar 55.000. Vervoerders en de gemeente verwachten dat dit aantal in 2020 maar liefst 85.000 zal zijn.

Door de opening van de Noord/Zuidlijn zal ook het aantal metroreizigers op Amsterdam Zuid exploderen. Op het station zullen vanaf 2017 elke dag 200.000 mensen in en uit de trein, metro, tram en bus stappen. Zonder ingrijpende veranderingen slibt Zuid 10 jaar later met een verwacht aantal van 300.000 dagelijks ov-reizigers slibt het er letterlijk dicht.

Verbreding

In het plan voor het nieuwe Zuidasdok worden de reizigerspassages verbreed, komen er meer roltrappen en verhuizen de stationswinkels naar een nieuwe doorgang. Om metro- en treinreizigers niet meer op elkaar te laten botsen moeten de metroperrons worden verplaatst. Verder worden de treinperrons breder gemaakt.

Na de zomer wordt al wel begonnen met de aanleg van een nieuwe fietsparkeergarage, zodat alle rekken voor het station kunnen verdwijnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Amsterdam Zuid dreigt te bezwijken onder de drukte
Sluiten