Lucette Mascini
Lucette Mascini Binnenland 12 mei 2015
Leestijd: 1 minuut

Om de dag een ongeluk in de haven

De eerste drie maanden van het jaar was het weer zo stormachtig dat er om de dag een ongeval in de haven van Rotterdam plaatsvond.

De meeste incidenten werden veroorzaakt door harde, wind waardoor de trossen waarmee de schepen aan de kade vastgemaakt zijn los raakten.

Maar ook pontons en ankers raakten los. Soms lukte het de schippers van de megaschuiten het niet om ze in de bodem van de haven slaan.

Vier dagen op zee

Ook was het vaker nodig om schepen buiten de haven te houden omdat ze door de harde aflandige wind niet naar de kade te loodsen waren. Het Havenbedrijf heeft de beschikking over 25 sleepboten.

Lees ook: Aankomst grootste containerschip in de haven van Rotterdam

„Soms waren er niet genoeg om de schepen binnen te varen", zegt woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf. Daardoor lagen containerschepen wel vier dagen voor de kust te dobberen voor ze de haven in konden.

Geen kades

Op volle zee hoeft een schip minder te manoevreren, zegt Schellekens. Er zijn geen kades of andere schepen die in hun directe nabijheid voor anker liggen en waar ze tegenop kunnen varen. Dat is in de haven wel het geval.

„Containerschepen zijn soms wel 400 meter lang", zegt Schellekens. „Dat zijn enorme windvangers."

Brug geramd

Twee keer ramde een schip een brug. De ene keer klapte een schip tegen de Calandbrug, de andere keer tegen de Botlekbrug.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Om de dag een ongeluk in de haven
Sluiten