Job Halkes
Job Halkes Binnenland 9 mrt 2015 / 06:20 uur

‘Huizenprijzen lokken rijken naar Rotterdam’

Rijken uit binnen- en buitenland melden zich massaal bij de Kralingse makelaar Leslie de Ruiter. De positieve aandacht voor Rotterdam in onder meer de New York Times, maar ook de vermeende koop van een penthouse in De Rotterdam door popster Madonna doen de telefoon flink rinkelen. Rotterdam is cool, aldus de topmakelaar.

Zelf kan en mag hij vrijwel niets zeggen over de verkoop van het 750 vierkante meter tellende appartement op de 44e verdieping, behalve dat er 3,6 miljoen euro voor is neergeteld. „Maar reken er maar op dat de koper voor zeker twee of drie miljoen euro moet verbouwen, want het is helemaal casco.” Het nieuws dat de koper Madonna zou zijn, heeft tot een stormloop op andere appartementen in het complex geleid. „We hebben er al honderden verkocht, maar er staat nog een kleine honderd te koop vanaf iets minder dan twee ton. De afgelopen week hebben we veel mensen gehad die informatie willen.” Het idee van een megapenthouse kwam van hem. „Het waren eerst drie units van 250 vierkante meter, Maar ik dacht: dat moet er één worden. Toen we het zo te koop zetten was het in 32 dagen verkocht.”

Christie’s

De Ruiter is eigenaar van Hulstkamp Makelaars, maar ook vertegenwoordiger van Christie’s International Real Estate, de vastgoedtak van het beroemde veilinghuis. „Daar staan alleen panden te koop van meer dan een miljoen euro. Wij zijn de enige in Nederland die hen vertegenwoordigen. Zeker internationale kopers slaan aan bij zo’n naam. Die kennen geen lokale makelaar.” Dat hij over de verkoop van het penthouse van De Rotterdam niets mag zeggen overkomt hem niet vaak. „Zo eens in de twee jaar is er zo’n streng mediaprotocol.” Dat De Ruiter succes heeft, blijkt wel uit de cijfers. Vorig jaar verkocht hij 50 woningen met een vraagprijs boven een miljoen.

Maar hoe gaat zo’n verkoop dan in zijn werk? „We krijgen dan een mail binnen met een information request. Dat sturen we toe, waarna er meestal een visitors request volgt.” Waar ‘gewone’ kopers zelf het huis gaan bewonderen, sturen rijken, en zeker buitenlandse rijken, iemand vooruit. „Dat kan een adviseur of security zijn. Want veiligheid is iets wat deze groep heel belangrijk vindt.” Daarna volgt er volgens De Ruiter een bezoek van de rijkaard zelf. „En nee, we staan dan echt niet met champagne klaar. We doen precies hetzelfde als bij andere klanten die een huis kopen. We laten de vertrekken zien en bij vragen geven we antwoord. Ook het onderhandelen erna gaat precies hetzelfde.”

Bentley

De makelaar uit Kralingen, rijdend in een schitterende Bentley uit 2004, heeft inmiddels een goede naam opgebouwd en heeft zijn klantenkring goed in beeld. „Want de panden die wij verkopen zijn maar voor een beperkt publiek betaalbaar. Als ik zie dat iemand zijn bedrijf heeft verkocht, stuur ik hem een handgeschreven kaart met een mooie brochure erbij. Zo’n persoonlijke benadering werkt.”

Iets anders wat Rotterdam aantrekkelijk maakt, zijn de huizenprijzen. „Zo’n penthouse als in De Rotterdam kost hier 3,6 miljoen, maar zo’n zelfde penthouse in Londen, zou je 40 miljoen kosten en in New York misschien wel 50.” Rotterdam is ook flink goedkoper dan Amsterdam. „Hier is de prijs 5.500 euro per vierkante meter. In Amsterdam bouwen we nu een penthouse van 1000 vierkante meter met een meterprijs van 12.000 euro.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Huizenprijzen lokken rijken naar Rotterdam’
Sluiten