Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 8 mei 2020
Leestijd: 2 minuten

Zuivelcampagne ‘onjuist en misleidend’

Wakker Dier is door de Reclame Code Commissie (RCC) voor een deel in het gelijk gesteld bij klachten over een campagne van de Nederlandse zuivelproducenten. 

„De zuivelsector misleidt over diergezondheid, humane gezondheid en duurzaamheid. Het is goed dat de RCC bevestigt dat NZO hier te ver is gegaan,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. De zuivelorganisatie tekent gedeeltelijk beroep aan, liet zij al weten.

Leeftijd koe

Wakker Dier vocht bij de commissie 28 punten uit de campagne aan en kreeg er bij 12 gelijk. Zo bestreed de organisatie met succes de claim dat de gezondheid van een koe bepaalt hoe oud ze wordt en dat de veehouder er alles aan zal doen haar zo gezond mogelijk te houden, ouder te laten worden en melk te laten geven. De commissie zegt dat „niet is weersproken" dat een koe tot 14 jaar oud kan worden, maar meestal op de leeftijd van 5 of 6 al wordt geslacht.

Ook heeft Wakker Dier „voldoende aannemelijk gemaakt" dat niet de gezondheid van de koe, maar bedrijfseconomische motieven voor het grootste deel bepalen op welke leeftijd een koe wordt geslacht.

Dat een kalf „soms" al na een paar uur van de moeder wordt gescheiden gaat volgens de commissie eveneens niet op. Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat dat vele malen vaker gebeurt. Verder zijn beweringen dat alleen melk van gezonde koeien wordt gebruikt en dat zuivel gezond is, „te absoluut".

Aanbeveling

De RCC kan geen sancties opleggen. Wel past een overgrote meerderheid van de adverteerders een campagne of een reclame aan na een aanbeveling van de commissie. Wie dat niet doet, kan op de zwarte lijst van de RCC worden gezet. De commissie beveelt nu de Nederlandse Zuivel Organisatie aan genoemde en andere uitingen niet meer zo te gebruiken. De organisatie gaat met name beroep aantekenen over de kwestie van de leeftijd, want die vindt ze uit het verband getrokken. Hoe oud een koe kán worden, is iets anders dan hoe oud ze in de praktijk wordt, zegt een woordvoerder.

De organisatie zal de campagne, die nog steeds online is, deels aanpassen. Ze is verder blij dat zestien bezwaren het niet hebben gehaald bij de commissie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.