Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 6 feb 2020
Leestijd: 1 minuut

HEMA geeft moorkop nieuwe naam: chocoladebol

Winkelketen HEMA doet het woord moorkop in de ban. Vanaf maandag 30 maart heet het gebakje chocoladebol, maar het product blijft hetzelfde.

Een woordvoerster van de HEMA bevestigt donderdag berichtgeving hierover door Omroep West. De HEMA vindt de naam ‘niet meer van deze tijd’, licht de woordvoerster toe.

Discriminatie

Volgens haar nam HEMA het besluit al een tijdje geleden. Dat het nog even duurt voordat de maatregel ingaat, heeft ermee te maken dat de website en de ‘styling’ erop moeten worden aangepast.

Woensdag werd al bekend dat een banketbakkerij in Monster (Zuid-Holland) het woord moorkop niet meer gebruikt ‘omdat je anno 2020 niet meer een naam moet willen hebben die verwijst naar discriminatie’. De bakkerij, My Cakes, zegt hierover mailtjes te hebben gekregen. Daarom is de naam veranderd in roomkop.

De moorkop is vernoemd naar de Moren, een volk uit de oudheid afkomstig uit Noord-Afrika. Maar de eigenaar van de bakkerij, Jurgen Verwoerd, zegt tegen Omroep West dat het woord „in de moderne tijd een synoniem voor neger geworden is. Dat is niet iets waar wij mee geassocieerd willen worden, zeker niet als onze klanten zich hier ongemakkelijk bij voelen”.

Onveilige situatie

Door de naamsverandering werd de bakkerij deze week nationaal nieuws. Donderdag heeft de bakker uit Monster zelf zijn winkel moeten sluiten omdat er mensen langskwamen om een moorkop te eisen. „Omdat het in mijn ogen een onveilige situatie was, heb ik mijn twee medewerksters uit voorzorg naar huis gestuurd. Ik heb de winkel gesloten en heb de politie ingeschakeld. Die wisten meteen waar het om ging, omdat de berichten op social media gisteren ook al niet mals waren. Ik vind het erg jammer dat mensen niet openstaan voor een discussie”, zegt Verwoed. Hij zegt ‘trots’ te zijn dat ook winkelketen HEMA het woord moorkop schrapt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.