Ista van Galen
Ista van Galen Openbaar vervoer 6 jan 2020
Leestijd: 2 minuten

Reizigers beoordelen treinreis steeds positiever

Reizigers zijn steeds meer tevreden over hun treinreis en de treinen in het algemeen. Dat blijkt uit onderzoek van de NS naar de beleving van reizigers in de trein.

Uit de Treinbelevingsmonitor blijkt dat het rapportcijfer van de NS-treinen ieder jaar weer stijgt. Zo werden de intercity’s in 2019 beoordeeld met een gemiddelde 7.6, ten opzichte van een 7,1 in 2014. Sprinters scoorden dit jaar ook een ruime voldoende: een 7,5, tegenover een 7 in 2014.

In totaal werden drieduizend reizigers gevraagd naar hun beleving. Dat onderzoek werd afgenomen in de trein, want „Alleen dan kunnen reizigers betrouwbare antwoorden geven over belevingskenmerken”, vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop. De Treinbelevingsmonitor is voor de een NS belangrijke manier om te leren wat treinreizigers relevant vinden en hoe de reis nog comfortabeler kan worden gemaakt. „Op tijd komen is natuurlijk belangrijk, maar daarbij is het ook fijn als je die reis prettig kan doormaken.”

Favoriete treinen

Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat de twee jongste sprinters (FLIRT en SNG), beide beoordeeld met een 7,8, de favoriete treinen van 2019 zijn. De gemoderniseerde dubbeldekker (VIRM) eindigt op de tweede plek met een 7,7.

Maar waar letten reizigers dan op als ze zo’n trein beoordelen? Volgens Middelkoop wordt er gemeten op een aantal punten: sfeer, comfort, reinheid en veiligheid. Er wordt gevraagd naar ervaringen met het interieur, de faciliteiten en de aantrekkelijkheid van de trein. „Het is belangrijk om te weten hoe reizigers hun reistijd aangenaam kunnen doormaken. Dus kun je onderweg doen wat je graag wilde doen? Bijvoorbeeld rustig lezen, werken of lekker naar buiten kijken?”

Nieuw is beter

Dat de twee nieuwste treinen ook dit jaar weer favoriet zijn, was geen grote verrassing. De NS investeert in totaal 3.8 miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Zo worden oude volledig gestript en van binnen vernieuwd, zodat deze weer met de tijd mee kunnen gaan. „Die spiksplinternieuwe treinen geven natuurlijk een bepaalde beleving en zijn voorzien van allerlei faciliteiten, zoals stopcontacten en comfortabelere stoelen”, legt Middelkoop uit. „We merken ook dat, als we een nieuwe trein introduceren, reizigers dat heel erg waarderen.”

Nieuwe treinen

Naast het moderniseren van oudere treinen, komen er ook nieuwe intercity’s waar reizigers van 2021 in kunnen stappen. „Als er nieuwe treinen komen is de wens van onze reiziger erg belangrijk. Ons wensenlijstje is die van de reiziger; die zal dus ook continu veranderen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.