Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 6 jan 2020
Leestijd: 1 minuut

Parkeren? Te spannend en te duur

Kun je je het zweten tijdens autorijlessen nog herinneren als de instructeur meldde: ‘wij gaan achteruit inparkeren’? Dat was niet alleen tijdens die lessen…

Van de Nederlandse automobilisten ervaart 61 procent parkeren nog steeds als hartstikke spannend. Moet dat gebeuren langs het water of aan een gracht, dan schiet de stress vooral tot een hoogtepunt. Je auto in het donker netjes op z’n plek zetten, is voor de Nederlanders ook bepaald geen hobby.

Liever een blokje om

Dat bleek maandag uit een onderzoek onder ruim duizend mensen door Parkmobile. Automobilisten die een vrij plekje zien waarbij het inparkeren mogelijk lastig wordt, rijden nog liever even een blokje om voor een betere plaats. Dan maar een stukje lopen. 37 procent van de bestuurders pakt sneller de fiets of het openbaar vervoer als parkeren op hun bestemming bekend staat als een lastig gedoe.

Levert het parkeren het zweet op de rug op, parkeertarieven zijn de Nederlandse autorijders een doorn in het oog. Vijftigplussers (42 procent) zeggen dit hun grootste parkeerfrustratie te vinden, terwijl de generatie tot 30 jaar (31 procent) eigenlijk niet anders weet en zich er wat minder aan stoort.

Terug naar het inparkeren: vrouwen (73 procent) beschouwen de handeling als spannender dan mannen (50 procent). Jongeren tot 30 jaar vinden het weer spannender dan de vijftigplussers. Eén op de vijf automobilisten heeft ooit schade veroorzaakt bij het ‘wegzetten’ van de auto. Overigens – je verwacht het niet – vinden veel mannen dat zij beter kunnen inparkeren dan vrouwen.

Irritatie Top 5

Waaraan ergeren Nederlandse automobilisten zich bij parkeren het meest? Dit is volgens het onderzoek de top 5:

1 Hoge parkeertarieven

2 Scheef- of dubbelparkeerders

3 Kleine parkeervakken

4 Zoeken naar een parkeerplaats

5 Schaarste aan parkeerplekken

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.