Kasper Hermans
Kasper Hermans Nieuws 8 nov 2019
Leestijd: 1 minuut

Nederland betaalt 2 ton voor logo met asymmetrische tulp

Het kost een hoop, maar dan heb je ook wat. Liefst twee ton kostte het Nederland om een nieuw logo te laten ontwerpen dat internationaal de wereld over kan.

https://twitter.com/alexanderbakker/status/1192787500009508865

Het logo is bedoeld op visitiekaartjes voor Nederland in het buitenland, maar er zijn nog al een paar zaken – afgezien van de hoge prijs – die opvallen. Zo is in het woord ‘Netherlands’ de hoogte van de hoofdletter N een stuk lager dan die van de h, l en d. Een vrij ongebruikelijke vormgeving.

Ook is te zien dat de de tulp – die gevormd wordt tussen de letters N en L niet helemaal symmetrisch is. Aan de linkerkant is bij de steel voor een bepaalde opvulling gekozen, die rechts niet te zien is. Dat kan natuurlijk met opzet zijn gedaan om de diversiteit van Nederland te benadrukken, maar dat komt er niet helemaal uit.

Creatieve variaties

Niet voor niets is er dus behoorlijk wat kritiek op het ontwerp, zeker in combinatie met de hoge prijs. Dat zoiets goedkoper moet kunnen tonen enkele twitteraars ook aan met hun eigen creatieve varianten.

https://twitter.com/Trompetzwaan/status/1192806010232229888

https://twitter.com/slolov/status/1192796643898413056

https://twitter.com/tim_vdh/status/1192806849403392000

Overigens is het nieuwe ontwerp wel een stuk strakker dan het vorige. Daarop stond bovendien niet Netherlands, maar Holland. „Nieuw design, modern, aangepast aan de 21e eeuw", zo zegt de minister van Buitenlandse Handel Sigrid Kaag. „Het is een heel praktisch middel om Nederland op een goede manier te presenteren in het buitenland op een moderne manier."

https://twitter.com/AlysBodde/status/1192806992965861376

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.