Ista van Galen
Ista van Galen Nieuws 30 okt 2019
Leestijd: 1 minuut

Twitter doet politieke advertenties in de ban

Twitter heeft besloten wereldwijd geen politieke advertenties meer toe te staan. Dat maakte topman Jack Dorsey woensdagavond bekend. 

De bekendmaking van het nieuwe beleid deed Dorsey via Twitter. In maar liefst elf berichtjes legde hij uit waarom de beslissing is gemaakt.

Nieuwe uitdaging

„Een politieke boodschap verdient bereik wanneer mensen besluiten een account te volgen of te retweeten", legt Dorsey uit. Betalen voor bereik haalt deze beslissing weg „waardoor zeer geoptimaliseerde en gerichte politieke boodschappen aan mensen worden opgelegd. Wij zijn van mening dat dit besluit niet mag worden aangetast door geld."

Politieke advertenties vormen volgens de topman een „geheel nieuwe uitdaging" voor de maatschappij. Daarmee doelt hij onder meer op de beïnvloeding van verkiezingen en democratische processen die vaak gebeurt met behulp van nepaccounts. Deze zogeheten bots verspreiden verzonnen berichten met een kwaadaardig doel.

Meningsuiting

Dorsey benadrukt dat het hier niet gaat om de vrijheid van meningsuiting, maar over het betalen om het bereik van politieke boodschappen te vergroten, want dat „heeft belangrijke consequenties waar de hedendaagse democratische infrastructuur misschien niet op voorbereid is. Het is de moeite waard om een stapje terug te doen om dit probleem aan te pakken."

Investeerders van Twitter reageerden niet blij op de aankondiging. Het aandeel ging in de handel nabeurs omlaag.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.