Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 21 okt 2019
Leestijd: 1 minuut

Dit zijn de meestgemaakte taalfouten op social media

Op social media neemt niet iedereen de grammatica-en spellingregels even serieus. Zoals ieder jaar publiceert het bedrijf OBI4wan maandag een overzicht van de meestgemaakte fouten op social media.

OBI4wan, een tool voor online monitoring, doet ieder jaar onderzoek naar hoe het er voorstaat met de spelling van de gemiddelde socialmediagebruiker. Een van de woorden waar vooral creatieve spelling wordt toegepast is: sowieso.

Mond-op-mond

Denk aan: zowiezo, ziezo, so-wie-so en zo-ie-zo. In 17 procent van de gevallen wordt dit woord verkeerd gespeld. Toch doen we het beter dan een jaar eerder. In 2018 spelden maar liefst 28 procent van de mensen het woord fout.

Ook mond-tot-mondreclame bleek voor veel mensen lastig. 57 procent van de mensen schrijft namelijk: mond-op-mondreclame. Mond-op-mond wordt hier begrijpelijkerwijs door elkaar gehaald met mond-op-mondbeademing. Omdat er taalkundig gezien wel iets te zeggen valt voor mond-op-mondreclame, wordt deze optie niet helemaal fout gerekend. Hij is tevens terug te vinden in de Van Dale.

Koffietje

Daarnaast hebben veel mensen moeite met het woord: hartstikke. Variaties daarop zijn: hardstikke, 6 procent, en harstikke 4 procent.

Tot slot wordt er door socialmediagebruikers vaak genoten van een koffietje en uiteraard willen zij hun volgers daarvan op de hoogte stellen. Het spellen van het woord cappuccino blijkt alleen nogal lastig en er zijn dan ook veel variaties van terug te vinden. Denk aan Cappucino, capuccino, capuchino, capucino en zelfs capocino.

Trots

Al met al kunnen we trots zijn op onszelf. De conclusie van het onderzoek is namelijk dat we het beter doen dan vorig jaar. Laten we ons best doen om deze stijgende lijn voort te zetten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.