Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 3 sep 2019
Leestijd: 1 minuut

Schoenenwinkels hebben het zwaar door onlineverkopen

Het zijn spannende tijden voor schoenenwinkels. Vorig jaar zagen ze de verkoopprijzen dalen tot het laagste niveau sinds 2005. De reden hiervoor? De grote concurrentie met webwinkels.

Sinds 2012 hebben ruim duizend schoenenwinkels de deuren gesloten. Ook groeien de verkoopvolumes al jaren niet meer, schrijven economen bij ABN AMRO in een rapport over de detailhandel waar ze de schoenenbranche in het bijzonder uitlichten.

Aandeel flink gestegen

Consumenten kopen steeds vaker hun schoenen online, aldus de economen. Het aandeel van verkochte schoenen via webwinkels is in de laatste jaren flink gestegen en bedraagt nu 28 procent van de totale markt. Mede door deze concurrentie slagen de schoenenwinkels er niet in om prijzen te verhogen waardoor hun winstmarges steeds kleiner worden.

Daarnaast snoepen kledingwinkels met een schoenenafdeling zoals H&M, Zara en Primark marktaandeel weg van schoenenwinkels. Consumenten kunnen bij zo’n allround winkel een volledige outfit bij elkaar shoppen, aldus ABN AMRO. Volgens de kenners kunnen schoenenwinkels van deze aanpak leren en samenwerking opzoeken met kledingwinkels.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.