Ista van Galen
Ista van Galen Nieuws 24 sep 2019
Leestijd: 4 minuten

Kinderpostzegelweek komt eraan, maar hoe populair is die nog?

De Kinderpostzegelactie start woensdag. Door heel Nederland gaan 160.000 kinderen uit groep 7 en 8 tot en met 2 oktober langs de deuren. Maar heeft dat nog wel nut, nu de populariteit van de postzegels afneemt?

Wil je tegenwoordig iemand bereiken, dan hoef je niet veel moeite meer te doen: een mailtje of berichtje via WhatsApp is binnen een paar seconden verstuurd, ontvangen en gelezen. Daarmee is de handgeschreven brief al snel overbodig. Heeft de verkoop van postzegels voor de Kinderpostzegelactie dan ook nog wel zin?

Geschiedenis

Even kort terug naar het begin: in het jaar 1924 werden er voor het eerst Kinderpostzegels verkocht. Vrijwilligers verkochten deze toen nog, maar twintig jaar later ontstond het idee om kinderen van basisscholen langs de deuren te laten gaan. Sinds twee jaar is de Kinderpostzegelactie officieel Immaterieel Cultureel Erfgoed.

Het initiatief waarbij kinderen zich gaan inzetten voor andere kinderen bleek direct een succes en gebeurt vandaag de dag nog steeds. Dat basisidee zal volgens Jeroen den Tex van Stichting Kinderpostzegels Nederland ook niet verdwijnen: „Wij vinden dat een tijdloos idee en willen daar nog lang mee doorgaan.” De opbrengst van de Kinderpostzegels gaat ieder jaar naar een ander goed doel dat zich inzet voor de jeugd. Het thema van dit jaar is ‘Dichtbij ieder kind’. De actie zet zich hier specifiek in voor kinderen die in Nederland noodgedwongen in de daklozenopvang moeten blijven.

Uitsterven van de postzegel

Volgens Den Tex is de vraag of de Kinderpostzegels nog van deze tijd zijn, een terechte vraag: „Wij zien ook dat de aanschaf van het aantal postzegels afneemt. Dat gaat natuurlijk gepaard met het briefverkeer in Nederland: dat neemt al een hele lange tijd af en zorgt ook weer voor een behoorlijke daling in de aankoop van postzegels.”

Voor Stichting Kinderpostzegels Nederland hoeft de afname van het postzegelgebruik in Nederland niet te betekenen dat de jaarlijkse opbrengst sterk afneemt. Dit wordt namelijk opgevangen door naast postzegels ook andere producten, zoals kaarten of een theepakket, te verkopen. Helemaal nieuw dit jaar: de eenmalige donatie. Aan de deuren kunnen kinderen vragen om eenmalig te doneren aan het goede doel van dit jaar, in plaats van iets te kopen.

Tadaaa…! 😄Dit zijn ze, de #kinderpostzegels van dit jaar. Met de oude kinderboekhelden Kruimeltje, Dik Trom, Pietje Bell, de Drieling en de schippers van de Kameleon. 🧢Wat vind jij ervan?

Posted by Kinderpostzegels on Monday, September 23, 2019

Enthousiasme onder de kinderen

Elise Jongeleen is werkzaam op basisschool de Startbaan in Sassenheim en ziet daar dat kinderen met veel enthousiasme meedoen aan Kinderpostzegelactie. „Bij onze basisschool mogen de kinderen zelf kiezen of ze mee willen doen aan de actie of niet”, vertelt Jongeleen. „Maar iedereen is altijd super enthousiast.”

„We leggen in de klas eerst uit waar de actie voor is en waar het geld naartoe gaat. Kinderen realiseren zich dan vaak al snel dat het wel heel belangrijk is.” Van het feit dat postzegels niet helemaal meer van deze tijd zijn, is in de opbrengst volgens Jongeleen ook niet zo veel te zien. Vorig jaar werd er door groep 8 van basisschool de Startbaan namelijk bijna 2700 euro opgehaald.

Verkopen via app

Om mee te gaan met de tijd, is er twee jaar geleden een app geïntroduceerd. Deze kan ook gebruikt worden tijdens het langs de deuren gaan. Volgens Den Tex slaat die goed aan, maar blijkbaar zijn niet alle scholen hier even enthousiast over. Basisschool de Startbaan is één van deze scholen. Bij de uitleg over de Kinderpostzegelactie, wordt het gebruik van de app niet heel erg gepromoot.

Volgens Jongeleen komt dat doordat ze zich nog niet zo hebben verdiept in de app. „Je weet eigenlijk niet precies wat ze daar tegen gaan komen. En je hebt toch wel te maken met geld. We hebben er dus voor gekozen om kinderen er zelf naar te laten kijken met hun ouders. Dan kunnen ze samen beslissen of ze wel of niet gebruik willen maken van de app.”

Toekomstbeeld

De echte postzegel wordt vandaag de dag dus nog verkocht. Maar of het er over zo’n tien jaar ook nog zo zal uitzien, is niet duidelijk. Den Tex vindt het ook lastig om hier een voorspelling over te doen. „Maar het concept waarin kinderen worden gestimuleerd zich in te zetten ten behoeve van andere kinderen zal sowieso blijven.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.