Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 22 jul 2019
Leestijd: 1 minuut

Consument heeft steeds meer vertrouwen

De Nederlandse consument ziet het consumeren steeds rooskleuriger in. De stemming onder consumenten is namelijk ook in juli weer verbeterd, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

We zijn als consumenten positiever over het economische klimaat én onze koopbereidheid is volgens het statistiekbureau minder negatief geworden.

Hoogtepunt in 2000

Het consumentenvertrouwen bereikte in juli een stand van 2, tegen 0 een maand eerder. Dat is boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit met 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 op min 41.

Het CBS maakte ook bekend dat consumenten in mei 2,4 procent meer hebben besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. De groei was hoger dan die in de vier maanden ervoor. Er ging vooral meer geld naar woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Ook werd er meer gas verbruikt. De bestedingen aan nieuwe personenauto’s daalden juist.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.