Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 10 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

Jaar lang gratis wijn voor huizenkopers in Vancouver

Je zou de huizenmarkt van Vancouver eigenlijk het tegenovergestelde kunnen noemen van die in Amsterdam. De prijzen voor vastgoed in de derde stad van Canada dalen sinds 2016 in een ongekend hoog tempo.

Projectontwikkelaars en makelaars zitten met hun handen in het haar, huizen blijven langer te koop staan en dalen in prijs. Hierdoor moeten ze creatief worden; om kopers over de streep te trekken, bieden zij nu ‘gratis glas wijn en toastjes met avocado aan voor elke dag van het jaar’, schrijft The Globe and Mail.

Van warme broodjes naar gebakken peren

Vancouver staat doorgaans niet bekend als een goedkope woonplaats. Jarenlang was er sprake van een oververhitte huizenmarkt in de grootste stad van Brits Columbia, die qua inwonertal nipt groter is dan Rotterdam. Vancouver was voor 2016 een van de duurste woonplaatsen wereldwijd, maar dat is het drie jaar later allang niet meer zo. In de hoogtijdagen werd een appartement vaak binnen een dag verkocht met soms tientallen of zelfs honderden kapers op de kust.

Een aantal jaar terug konden ze eigenlijk vragen voor een pand wat ze wilden. Er stonden lange rijen bij bezichtigingen, er werden speciale voorverkoopevenementen georganiseerd en biedingsoologen waren aan de orde van de dag. En waar geld te verdienen valt, melden investeerders zich. Vastgoed in Vancouver werd hierdoor een gewilde investering voor buitenlandse beleggers waardoor de prijzen nog verder opliepen.

De gouden tijden voor projectontwikkelaars in de stad zijn echter voorbij. Inmiddels staat een huis in de stad 40 dagen lang te koop en deze trend lijkt nog lang niet ten einde te zijn.

Huisjesmelkersbelasting

Hoe deze omslag zo gekomen is? Dat komt door een besluit van het stadsbestuur. Zij waren zo klaar met de oververhitting en de bemoeienis van buitenlandse beleggers dat ze een nieuwe heffing invoerden. Per augustus 2016 werd een extra belasting voor buitenlandse kopers van vastgoed ingevoerd en heeft ervoor gezorgd dat de woningmarkt in een ontkend hoog tempo afkoelde.

Omdat het aanbod veel groter blijft dan de vraag, raken verkopers hun vastgoed nog niet aan de straatstenen kwijt. Hierdoor zijn het niet langer de verkopers maar de kopers die aan het langste eind trekken. ‘Voor jou tien anderen,’ zo is de gedachte van veel kopers. Hierdoor moeten de projectontwikkelaars hun aanbod zo aantrekkelijk mogelijk maken en worden allerlei incentives uit de kast getrokken.

Een van hen biedt nu een jaar lang gratis wijn aan, bij aanschaf van een appartement van Wesgroup krijgen kopers een tegoedbon van 1500 Canadese Dollar (1000 euro) om uit te geven bij een lokale slijterij.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.