Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 25 mei 2019
Leestijd: 1 minuut

Schrikbarende toename fraude via telefoon

In de eerste maanden van dit jaar is het aantal slachtoffers van oplichting, diefstal en identiteitsfraude via Whatsapp en sms schrikbarend hoog. Dat blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk op verzoek van De Telegraaf verzamelde.

Zo zijn er in het begin van dit jaar al meer meldingen gemaakt door slachtoffers dan het aantal meldingen van heel 2018. Slachtoffers van deze vorm van cybercrime zijn meer dan 300.000 euro kwijtgeraakt. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil dat het aantal gevallen van cybercrime binnen twee jaar met een kwart is afgenomen.

Topje van de ijsberg

De cijfers zijn waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Onderzoek wijst uit dat slechts tien procent van de slachtoffers melding doet bij de helpdesk.

Volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk kan de toename verklaard worden door het gemak van de methode. „Er zijn geen speciale technieken voor nodig, je hoeft niet te hacken. Slachtoffers delen familiebanden op Facebook, zetten hun telefoonnummer online en geven alle informatie weg.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.