Tim van der Steen
Tim van der Steen Nieuws 14 mei 2019
Leestijd: 3 minuten

Heilige grond in ere hersteld: Formule 1 keert terug

De kogel werd onder daverend applaus door de parochie gejaagd: volgend jaar scheren de Formule 1-bolides weer over het circuit van Zandvoort. Daarmee wordt de heilige grond in Noord-Holland na 35 jaar in ere hersteld. Maar het brengt wel wat organisatorische uitdagingen met zich mee.

Poleposition

Glunderend stond hij op het podium, tussen de trotse burgemeester van Zandvoort en de breedbesnorde Chase Carey. Jan Lammers, de sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix. „De coureur die volgend jaar op poleposition komt te staan zal euforisch uit zijn auto strappen”, verklaarde hij tijdens de persconferentie op dinsdagochtend.

Heilige grond in ere hersteld: Formule 1 keert terug
Van links naar rechts: Chase Carey van Formula One Group, Hans Erik Tuijt van Heineken, Jan Lammers, de sportief directeur en Niek Meijer, burgemeester van Zandvoort, tijdens de persconferentie voorafgaand aan de ondertekening van de overeenkomst van de Grand Prix op racecircuit Zandvoort. ANP – Remko de Waal

Lammers kan het weten. Het circuit ligt praktisch in de achtertuin van de oud-F1-coureur, die er tijdens zijn carrière heel wat rondjes reed. Het kon eigenlijk niet anders na de berichtgeving de afgelopen weken, maar nu is de bevestiging officieel. Precieze data zijn nog onder voorbehoud, maar naar alle waarschijnlijkheid mogen racefanaten zich in mei 2020 verzamelen in de Noord-Hollandse badplaats.

Aanpassingen circuit

Lammers geeft toe dat hij wat gekleurd is als het om de baan in Zandvoort gaat. Hij erkent wel dat het parcours in huidige staat niet geschikt is voor Formule 1. Om het circuit klaar te stomen voor het koningsnummer van de autosport moeten verschillende bochten worden aangepast. Zo wordt de uitloopstrook van de Gerlachbocht voor de veiligheid vergroot.

Heilige grond in ere hersteld: Formule 1 keert terug
Aan het circuit worden verschillende aanpassingen gedaan om het geschikt te maken voor Formule 1. Beeld: ANP

De Hugenholtz wordt breder aan de binnenkant, waardoor meer vaart kan worden behouden richting het Scheivlak. Die blinde bocht naar rechts, schuin naar beneden door de duinen is volgens Lammers één van de spectaculairste attracties van dit circuit voor de coureurs. „Zo’n soort bocht beleven kan nergens anders.” Van de Arie Luyendijkbocht wordt een kombocht gemaakt, waardoor de bolides op hogere snelheid langs de hoofdtribune zullen razen. Ook wordt de start/finishlijn een stuk verschoven richting de Tarzanbocht.

Unieke passie oranjefans

Wanneer Chase Carey, topman bij de commerciële rechtenhouder van de motorsport wordt gevraagd waarom het Zandvoortse circuit weer op de kalender belandt, wijst hij op de oranjezee op de tribune in Oostenrijk. Hij noemt „de unieke passie en het enthousiasme van de Nederlandse Formule 1-fans.” Wie de beelden zag van het voltallige publiek dat van links naar rechts hobbelt op de maat van de Snollebollekes kan hem geen ongelijk geven. Duizenden fans maakten de tocht om Max Verstappen aan te moedigen. Dat kan volgend jaar dus gewoon in eigen land.

https://www.youtube.com/watch?v=z0NK5-rlLP4

De echte reden dat Formule 1 in Nederland terugkeert, is natuurlijk Verstappen zelf. De jonge coureur maakte de autosport opnieuw razend populair, hij geeft het smoel. Dat erkent ook Sean Bratches, de commerciële baas van de Formule 1. Tegen RacingNews365 zei hij: „Eén van de redenen waarom Zandvoort aan relevantie won, was de Max-factor. Hij is ongelofelijk succesvol in de Formule 1 en laat elke keer zien in staat te zijn tot buitengewone dingen.”

Verstappen zelf zegt blij te zijn met de terugkeer van het circuit in zijn thuisland, maar noemt het circuit een uitdaging. „Het is een iconische baan”, verklaarde de jonge coureur via zijn team Red Bull Racing. „Het parcours is vrij snel en het is altijd spannend om nieuwe circuits op de agenda te hebben.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.