Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 12 apr 2019
Leestijd: 2 minuten

Staatssecretaris wil koffie voor gedupeerde reiziger

Treinreizigers die de dupe zijn van werkzaamheden aan het spoor zouden als compensatie een kopje koffie moeten krijgen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van infrastructuur vindt dat een goed idee, zei ze vrijdag.

Ze reageerde met die uitspraak op de overlast voor treinreizigers rond Leiden. Tussen Amsterdam en Den Haag rijden minder en/of kortere treinen, waardoor treinen overvol zitten en reizigers lang moeten wachten tot er een trein is en vervolgens moeten hopen dat ze met die trein mee kunnen. NS en ProRail hebben daarvoor inmiddels hun excuses aangeboden.

Meer begrip

Van Veldhoven denkt dat reizigers meer begrip zouden tonen voor hun vertraging als hen „een klein kopje koffie" wordt aangeboden. De staatssecretaris „weet zeker" dat NS en ProRail gaan nadenken over een vorm van compensatie.

Ze benadrukte daarbij dat werkzaamheden onvermijdelijk zijn om „het spoor beter te maken". Maar ze kan zich aan de andere kant voorstellen dat treinpassagiers enorm balen van het oponthoud. „Het is heel vervelend als je daar staat. Ze doen hun best maar in dit geval niet goed genoeg."

Soms wel, soms niet

Momenteel deelt de NS soms gratis koffie en thee uit bij verstoringen, maar niet altijd. Op de website schrijft de vervoerder: „NS biedt bij verstoringen in de treindienst inderdaad soms een kopje koffie / thee aan, om het wachten voor onze klanten te veraangenamen. De afweging hierbij is niet exact aan "vaste regels" gebonden, maar geheel afhankelijk van de situatie."

„In algemene zin geldt dat we géén koffie aanbieden als er voldoende alternatief vervoer beschikbaar is voor de getroffen reizigers (een omreisroute is beschikbaar/ de volgende trein rijdt wel). Als reizigers echter gedurende lange tijd vast komen te zitten in een trein of op een station n.a.v. een verstoring, dan kan worden gekozen om de getroffen reizigers een kopje koffie / thee aan te bieden."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.