Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 17 apr 2019
Leestijd: 2 minuten

Chocoladewinkels steeds populairder dan snoepzaken

Twijfel je nog steeds of je een snoepwinkel moet beginnen of toch maar een chocolaterie? Uit onderzoek blijkt dat je met de chocolaterie waarschijnlijk meer klanten hebt. Chocola is namelijk aan populariteit aan het winnen vergeleken met snoep.

Minder snoepwinkels

In Nederland snoepen we steeds minder en dat is te zien in het straatbeeld. Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels met een kwart gedaald, blijkt uit onderzoek van de bank ABN AMRO. Alleen chocoladezaken doen het nog steeds goed, het aantal groeit namelijk nog steeds.

Het negatieve imago van suiker is volgens kenners van de bank de reden dat de snoepwinkel langzaam omvalt. We zijn ons steeds bewuster van de negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Dat is op zich een positieve ontwikkeling: de suikerconsumptie is de afgelopen tien jaar met 10 procent afgenomen. Daardoor zit volgens de bank amper groei in de verkoop van snoepgoed.

Gezonder imago

Chocola doet het met een stijging van de verkoopwaarde van 20 procent in de afgelopen vijf jaar stukken beter. De lekkernij heeft een gezonder imago dan ander snoep, mede dankzij varianten met een hoog cacaogehalte, weinig suiker of een vegan label. Ook wordt er meer geïnnoveerd in repen met bijzondere ingrediënten, zoals avocado of thee. Winkeliers die zich vooral op chocolade richten profiteren van die populariteit. Hun vloeroppervlakte in winkelgebieden is sinds 2005 verdubbeld.

Een beetje gezond

Het betekent natuurlijk niet dat je nu moet ontbijten, lunchen en avondeten met chocola, zó gezond is het nou ook weer niet. Er zit namelijk nog steeds suiker in de reep. Ook is het verstandiger om te kiezen voor de reep met meer dan 70 procent cacao. Waarom dat zo gezond is? Die chocola zit namelijk vol met flavanolen, een type antioxidanten. Dit zorgt er onder andere voor dat je stressniveau daalt en het werkt ook nog ontstekingsremmend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.