Elselotte Smink
Elselotte Smink Nieuws 12 apr 2019
Leestijd: 1 minuut

Alcoholsector is niet bij met ‘Drunk history’

Misschien heb je de reclame wel gezien: Nance Coolen en Jasper Demollin kondigen giechelend met een glas alcohol in de hand het programma Drunk history van Comedy Central aan. Het idee? ‘Dronken artiesten, acteurs en presentatoren vertellen bezopen verhalen uit de vaderlandse geschiedenis’.

Aanstaande maandag 15 april begint het nieuwe programma, maar de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is van mening dat de zender daar vanaf moet zien. De stichting vindt dat overmatig alcoholgebruik in de serie als iets positief wordt afgedaan.

Stoppen met advertenties

De stichting bestaat uit Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken. Ze werken samen om drankmisbruik tegen te gaan, vooral onder jongeren. Volgens STIVA-directeur Peter de Wolf lopen de gemoederen in de branche hoog op als het gaat om het nieuwe programma.

„Verschillende merken geven aan serieus te overwegen om te minderen of stoppen met adverteren op de zender." Hij zegt dat hij graag met Comedy Central in gesprek wil gaan over Drunk history.

Nuchter en dronken

Het programma is gebaseerd op een internetserie met dezelfde naam van Funny or Die uit 2007, dat door Comedy Central is aangekocht. In Amerika, Engeland en Hongarije is het programma al met succes te zien.

In de Nederlandse versie bespreken Nance Coolen en Jasper Demollin historische gebeurtenissen en personen zoals Vincent van Gogh en Mata Hari. De research doen ze nuchter, daarna moeten ze met alcohol op vertellen wat ze nog weten. Acteurs spelen vervolgens de ‘dronken’ gebeurtenissen na.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.