Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 1 mrt 2019
Leestijd: 8 minuten

Limburgse Stefanie is wereldberoemd gamemodel

De Limburgse Stefanie is gamemodel. Gamers over de hele wereld kennen haar als Quiet, het personage dat haar leven heeft veranderd. Ze woonde vijf jaar in Tokio en nu weer in Ulestraten en speelt zichzelf in de online docu van Vice, Nieuw Geld.

Vogels

Hey Quiet! hoort Stefanie Joosten (30) weleens op straat. Niet omdat ze stil moet zijn, maar omdat gamers haar herkennen uit Metal Gear Solid, waar ze als actieheldin de straten van Afghanistan (on)veilig maakt. Gaat heel ver af en toe, ,,mensen worden soms helemaal emotioneel en zeggen dat ze me zo missen.” Want zonder te willen spoileren, is het einde van de game ‘redelijk dramatisch’, zo vertelt de opgewekte brunette uit het Limburgse Ulestraten, vlakbij Maastricht, waar ze weer sinds een week of twee woont, na haar grootse avontuur in Tokio, waar ze vijf jaar heeft gewoond. The city that never sleeps, omschrijft ze het, ,,ik moet nu wel weer even wennen aan het geluid van vogels ’s ochtends als ik wakker word!”

Accessoires

Het is een mooie verschijning, met een twinkel in haar ogen in dezelfde kleur groen als haar jasje. Om haar hals een gouden kettinkje met een hanger met een oog eraan, in haar oren een sterrenoorbel, een panty van chic kant. Stefanie houdt van details en accessoires, net als haar character Quiet, al zijn die van die laatste ietwat functioneler, met een riem met dikke handgranaten om haar slanke taille en om haar bovenbeen een leren band met een mes erachter geklemd.

Dat tekeningen en bewegend beeld een wereld van verschil zijn, ontdekte ze toen ze Quiet voor het eerst op scherm zag. In haar spannende strijderspak, of ‘weinig verhullende kleding’, zoals ze het digitale ontwerp (,,ik heb het pak zelf nooit aangehad”) zelf treffend samenvat. Heel sexy, beaamt ze en ze moet nu lachen: ,,maar ook wel met een iéts grotere borstpartij dan ik heb!” Dat valt ook anderen op, leest ze weleens terug in reacties op internet, ,,ik vind dat alleen maar grappig.”

Stefanie Joosten / Foto: Suho Kim

Ze ziet er verfijnd uit en ze heeft iets sereens over zich, terwijl ze ook vurig over haar actieheldin Quiet praat, net als zij geestdriftig en stoer. Stefanie heeft iets paradoxaals, maar ook weer niet. ,,Je hoeft niet cliché te zijn”, zo ziet ze het zelf, ,,je kunt meerdere kanten hebben en deze ook ontwikkelen, het is maar net wat je ermee doet.” Quiet heeft in elk geval haar leven verrijkt. Sterker nog: ,,Ze heeft mijn leven veranderd.”

Vroeger…

Toen ze nog echt mini was, wilde ze prinses worden, astronaut volgde daarna en vanaf een jaar of tien wist ze het eigenlijk al zeker. Ik word een actieheldin, als ik later groot ben.

Wat veel leeftijds- en geslachtsgenootjes met Belle, Jasmine of Pocahontas hadden, had zij met Sarah Connor (Terminator 2) en Trinity (The Matrix) en ook Lara Croft vond ze stoer. Zo’n twee decennia later is ze zelf een rolgamemodel geworden, want ze is de eerste gamepersonage gebaseerd op een echt persoon. ‘Ik wist helemaal niet dat dat bestond…’, hoort ze vaak als ze vertelt wat ze doet. Het verbaast haar nooit, ,,het is een niche en in Nederland nog helemaal niet bekend.”

Carnaval?

Hoewel deze dagen onder de rivieren de verkleedpakken uit de kast worden getrokken en de polonaise herhaaldelijk door de cafés gaat, is zij zelf geen echte carnavaller, bekent ze, en als ze al gaat, gaat ze in elk geval niét als Quiet verkleed. Dat zou ook raar voelen buiten de set om, vindt ze, ,,je ziet Star Wars personages toch ook niet verkleed op straat?” Dat anderen zich wel als Quiet verkleden, vindt ze alleen maar leuk. Zeker als het timide meisjes zijn die ineens helemaal uit hun schulp durven te kruipen. Ja, het herinnert haar dan aan haar eigen jeugd en hoe ook zij games gebruikte als uitlaatklep.

,,Ik was best wel een beetje een nerd”, blikt ze terug. Ze was gek op Pokémon en andere computerspellen, keek veel naar Japanse anime en kon zich daar compleet in verliezen. Maar helaas niemand om deze Japanse voorliefde mee te delen daar in die Zuid-Limburgse contreien. Iets dat compleet veranderde toen ze ging studeren. Japans, in Leiden, waar een fantasywereld voor haar open ging: het verlegen meisje uit Ulestraten belandde in een warm bad vol andere Japan- en gameminnenden.

When in Tokyo

Tijdens haar Master vertrok ze naar Tokio en dat het kan verkeren, daar is ze het levende bewijs van. Waar ze in eerste instantie een jaar zou blijven, werden het er vijf en waar ze er eigenlijk voor haar studie was, ontdekte ze de wereld vol audities, reclames en shoots. En die wereld ontdekte haar: ,,er is veel vraag naar Westerse modellen.” Ze ging acteerlessen volgen en haar eerste reclame ooit was voor een printermerk. Andere volgden, tot op die hele goede dag die ene bijzondere auditie op haar pad kwam. ,,Ik was meteen superenthousiast toen ik zag dat het om een game van Konami zou zijn, al bleven ze heel mysterieus waar het precies om ging.” Dat werd al iets duidelijker toen ze tijdens de eerste auditieronde een replica van een geweer in haar handen kreeg gedrukt voor een shoot en toen ze voor ronde nummer twee het script kreeg toegestuurd, werd het ‘pas echt interessant’.

Ze las dat ze als huurmoordenares een ziekenhuis moest infiltreren, waarbij die groene ogen van haar nog meer begonnen te twinkelen. ,,Dit wil ik! dacht ik meteen.” Dat ze zelf een gamer is en verzot op actiefilms en niets liever wilde dan zelf een actieheldin worden, straalde ze van alle kanten uit tijdens haar auditie, waarbij ze al menig actiebeweging vol overgave uitvoerde. En met verve, niet veel later ging de telefoon. ,,Ik hoorde dat ik was gekozen en sprong een gat in de lucht en wilde het liefst het van de daken schreeuwen!”

Maar dat mocht dus niet en als je denkt dat deelnemers van Wie is de Mol? het al zwaar hebben maanden niets te kunnen zeggen over hoe het ze precies is vergaan, dan kun je je bijna niet voorstellen hoe lang Stefanie heeft moeten zwijgen over wat ze precies aan het doen was. Zo’n vier jaar, zo lang duurt de ontwikkeling van een gemiddelde game, kon ze niet veel meer zeggen dan dat haar droom uitkwam. Maar uit kwam die zeker.

Motion Capture

De opnames waren in een green screen ruimte met infrarood camera’s die haar bewegingen vingen en vastlegden (motion capture) en aan het 3D model van Quiet koppelden. Alle scènes werden hier gespeeld, van springen tot sprinten en schieten en alles ertussenin. Ze is niet bijzonder lenig, verklapt ze lachend, maar wel sportief en dat was wel zo handig, gezien alle bewegingen die ze moest doen voor haar rol. Of áctiebewegingen, om precies te zijn en een beetje gamer weet precies welke dat zijn. Ze tijgerde alsof ze nooit anders gedaan had en ook het gehurkte sluiplopen kreeg ze al snel onder de knie. ,,Het voelde alsof ik in het leger zat… Best wel heftig was dat soms!”

Wat een gamemodel verder zoal doet? Dat ziekenhuis binnen sluipen dus, om iemand die net uit een negen jaar durend coma is ontwaakt, om te leggen. ,,Liep allemaal wel even wat anders…” Ze raakt ‘in een struggle’ met een ander personage, ,,en dan vlieg ik in de fik en val ik uit het raam, om later weer terug te keren als mijn nieuwe personage Quiet, een echte actieheldin, om wraak te nemen.” In een notendop. Voor de echt heftige vechtscenes en stunts werd overigens wel een stuntvrouw gebruikt. ,,Vond ik soms best jammer, hoor, maar ik mocht het niet doen vanwege verzekeringen en zo. Gelukkig heb ik wel een hele mooie messenwerpscene mogen doen, heel surreal om te doen.”

Bescheiden

https://www.instagram.com/p/BrhpvtmB1zK/

Ze gebruikt vaak het woord ‘mogen’. Zo heeft ze als haar personage ook iemand mogenwurgen met draad en wilskracht en mochtze naar China en Chili voor een comic con-achtig event, waar ze als een ware celeb werd onthaald.  Zelf blijft ze er bescheiden onder. ,,Zal dat Limburgse wel zijn. Ik ben gewoon heel dankbaar voor de kans die ik heb gekregen, mijn droom die ik al vanaf mijn tiende had, is echt uitgekomen.”

Haar hart ligt nog altijd bij het acteren, zowel in games als films en met van alles op de planning, lonkt ook altijd het avontuur en weet ze niet waar ze over een jaar zal zijn, of maand. Vol vertrouwen gaat ze de toekomst tegemoet en als je haar ziet en hoort praten, weet je het gewoon zeker. Stefanie Joosten is nog lang niet game over.

Nieuw Geld

Stefanie is te zien in de online documentaire die onderdeel is van de vierdelige serie Nieuw Geld, waarin VICE Money en ING laten zien hoe jonge mensen op nieuwe manieren geld verdienen. Deze eerste aflevering is nu te zien op VICEmoney.nl en vanaf maandag is ook de Nieuw Geld Podcast te luisteren op alle podcastplatforms, waar we verder in gesprek gaan met de gasten van de serie. De aflevering van Stefanie is de eerste aflevering van seizoen twee, waar nog meer bijzondere verhalen voorbij komen, zoals dat van een sneaker reseller en een cryptomiljonair op jacht naar nieuwe handeltjes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.